Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-24, 22:35   #1
Fredspipan
Banned User

Reg.datum: May 2008
Mår sjuktdåligt efter energiboost..

För andra dagen i rad har jag efter en energiboost på 920kcal som består av frukt, mörkchoklad, nötter och linfröolja hamnat i sängen i minst en halvtimme p.g.a att jag mår skit. Blir illamående och ligger och grimaserar..

Det är efter linfröoljan(30g) som jag börjar må dåligt, snapsar alltid oljan efter att allt är uppätet.

Vad beror detta på? Rent psykiskt känner jag mig aldrig äcklad av smakerna förrens en stund efteråt i samband med illamåendet. Känns som ett fysiskt illamående.
Fredspipan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-24, 22:39   #2
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
30 g olja kan nog få vemsomhelst att må illa. Om du nu nödvändigtvis vill ha i dig allt det där, kanske det är bättre att dela upp det under dagen.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-24, 22:41   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Jag länkar till ett inlägg skrivet av mig själv:
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...2&postcount=16
Gammal 2008-07-25, 03:02   #4
Elfsberg
Registered User

Elfsbergs avatar

Reg.datum: Apr 2008
"Energiboost"

Är det utöver den vanliga kosten eller är det det enda du äter under dagen? Vad ska det syfta till?
Elfsberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-25, 10:35   #5
3.1415926535
Registered User

3.1415926535s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Varför äter du så mycket linfröolja? Tänk på att det bildas blåsyra i kroppen av linfröolja, så ett allt för högt intag av linfröolja är inte att föredra. Vad sägs om 10 g linfröolja och 20 g rapsolja? Billigare dessutom.
3.1415926535 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-25, 10:38   #6
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 3.1415926535 Visa inlägg
Tänk på att det bildas blåsyra i kroppen av linfröolja
Nej, det gäller bara om man äter linfrön, främst krossade.

EDIT: I övrigt håller jag med, det finns ingen anledning att överkonsumera linfröolja.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
Gammal 2008-07-25, 12:51   #7
Junior
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag länkar till ett inlägg skrivet av mig själv:
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...2&postcount=16
+1

Ät nötter, laga mat med kokosmjölk, ha på en skvätt "smör o rapsolja" på de lätt kokta grönsakerna, ät mörk choklad, gör grekisk sallad med någon god olivolja på.
Att få i sig gott fett är inte svårt.
Junior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-25, 14:54   #8
Fredspipan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg

EDIT: I övrigt håller jag med, det finns ingen anledning att överkonsumera linfröolja.
Är 30g linfröolja per dag överkonsumtion?
I och med att man får i sig mycket mer omega-6(linolsyra) via kosten än omega-3 tror jag bara att det är bra med ett energi tillskott som till största del består av omega-3. För att jämna ut balansen alltså.
Gammal 2008-07-25, 18:22   #9
Junior
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
Inte för att det ger svar på din fråga, men personligen svarade jag för att jag tyckte att det lät äckligt att trycka i sig och att det finns betydligt mindre äckliga sätt att få i sig Omega-3 typ lax, makrill o annan fet fisk som kan vara riktiga delikatesser.

Energin går ju som sagt att få i sig på annat sätt även den (om det inte skulle vara specifikt Omega-3 du är ute efter).

En del saker äter man ju inte för att det är gott utan för att man tycker sig behöva det, men varför lida i onödan?
Junior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-25, 20:16   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Junior Visa inlägg
det finns betydligt mindre äckliga sätt att få i sig Omega-3 typ lax, makrill o annan fet fisk som kan vara riktiga delikatesser.
Inte nog med att det är sjukt gott med fisk som du säger. Det är även en överlägsen källa till omega-3 jämfört med linfröolja även om linfröoljans fett består av en större andel omega-3.

Det är dock så att den vegetabiliska formen enbart är alfa-linolensyra och inte EPA och DHA vilka är de omega-3 fettsyrorna till vilka otal positiva hälsoeffekter tillskrivits. EPA och DHA finns färdigt i animalier, kvantitativt mest i feta marina djur.
Från vegetabilier måste vi omvandla det i våran kropp och den omvandlingen är ytterst begränsad, särskilt för män (något bättre hos kvinnor).

Vidare innehåller fisk även mycket annan näring som linfröoljan saknar. Jag ser bara fördelar med fet fisk jämfört med t.ex. kyckling+linfröolja om vi nu ska utgå från två måltider där fett- och proteinhalt blir ungefär densamma.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-25, 21:48   #11
3.1415926535
Registered User

3.1415926535s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg

Ofan, att det bildas blåsyra av linfröolja är allmänt spritt i vegankretsar. Källa?
3.1415926535 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-25, 23:06   #12
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 3.1415926535 Visa inlägg
Ofan, att det bildas blåsyra av linfröolja är allmänt spritt i vegankretsar. Källa?
Citat:
Ursprungligen postat av slv.se
De uppgifter som finns antyder att det mesta av cyaniden blir kvar i presskakan när linfröolja pressas ur fröna, och att oljan därför inte skulle kunna innehålla några större mängder cyanid.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page...epslanguage=SV

Det står dock att det inte är grundligt utrett, så jag antar att det kan förekomma, men i betydligt mindre mängder än i linfrön.

Gammal 2008-07-26, 09:39   #13
Fredspipan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Junior Visa inlägg
Inte för att det ger svar på din fråga, men personligen svarade jag för att jag tyckte att det lät äckligt att trycka i sig och att det finns betydligt mindre äckliga sätt att få i sig Omega-3 typ lax, makrill o annan fet fisk som kan vara riktiga delikatesser.

Energin går ju som sagt att få i sig på annat sätt även den (om det inte skulle vara specifikt Omega-3 du är ute efter).

En del saker äter man ju inte för att det är gott utan för att man tycker sig behöva det, men varför lida i onödan?
Äter fisk flera dagar i veckan. Vit fisk, lax och tonfisk.

Fisk innehåller alldelles för lite energi för att kunna ingå i min energiboost.
Gammal 2008-07-26, 09:47   #14
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Fredspipan Visa inlägg
För andra dagen i rad har jag efter en energiboost på 920kcal som består av frukt, mörkchoklad, nötter och linfröolja hamnat i sängen i minst en halvtimme p.g.a att jag mår skit. Blir illamående och ligger och grimaserar..

Det är efter linfröoljan(30g) som jag börjar må dåligt, snapsar alltid oljan efter att allt är uppätet.

Vad beror detta på? Rent psykiskt känner jag mig aldrig äcklad av smakerna förrens en stund efteråt i samband med illamåendet. Känns som ett fysiskt illamående.
Jag får liknande symptom efter att jag lassat i mig massa lax.
Är illamåendefaktorn generellt större om en måltid innehåller mycket fett?
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-26, 09:51   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Fredspipan Visa inlägg
Fisk innehåller alldelles för lite energi för att kunna ingå i min energiboost.
Håll dig till fet fisk då. Och du har ju i en annan tråd skrivit om en rejält gräddig måltid så varför inte laga en rätt baserat på t.ex. lax och den god gräddsås.

Lax, kokt potatis och gräddfilssås är ju SJUKT gott t.ex. Ibland tror jag du säger emot varenda förslag du får bara för att vara motsträvig. Jag förstår det inte riktigt. Jag nämner vad bra det är med fet fisk och pratar om bl.a. vit fisk och tonfisk. Varför inte svara på det jag faktiskt skriver.

Visst kan du fylla upp din energimängd med rent (äckligt) fett om du vill det. Men faktum kvarstår att det enda JAG nämnde var kvalitén som källa till omega-3 och där är fiskfettet ÖVERLÄGSET fettet från vegetabilier. Inklusive linfröolja.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:35.