Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-01, 23:48   #1
p373
Registered User

Reg.datum: Jul 2008
Olika funderingar

Har lite olika funderingar, de flesta säkert dumma...

1) Varför förbränner man mer innan frukost? Alltså att det är effektivare att göra det innan man går till jobbet än att tex gå efter att man kommit hem från jobbet (innan middag) alternativt sent innan man lägger sig.

2) Förbränner man mer genom att dricka mer vatten än "vanligt"?

3) Är det bättre för förbränningen att gå raskt (ca 7 km/h) än att jogga "lagom" (ca 9-10 km/h)? Detta jämfört med att tex gå raskt i 30 min och att jogga i 30 min. Jag joggar helst då jag tycker att det tar så lång tid att ta sig någon vart när man går. :P

4) Är det bättre än köra med lite lättare vikter och orka säg 12 rep/set än att köra nära på max och kanske ta 6-8rep/set sett till förbränning?

Anledningarna till detta är som säkert en del andra jag vet att jag har rätt stor muskelmassa (gjort sån mätning) men har en del fett som sitter i vägen. :p

Detta är saker jag hört om men som jag gärna vill ha bekräftat alternativt dementerat av några som kan bättre.
p373 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-02, 04:27   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
1. Gynnsam hormonmiljö.

2. Energiförbukningen ökar av att dricka vatten, ja.

3. Högsta fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet av 60-65% av V02Max. Löpning ger högre energiförbrukning än gång över all intensiteter.

4. Det är mer den totala volymen och intensiteten som kommer att påverka. Styrketräning använder dessutom kolhydrat som bränsle.

Obs att ingen av dom uppräknade faktorerna påverkar dygnets fettförbränning överhuvudtaget, jämfört med en dag utan träning med med likvärdig energibalans. Marginellt i sådana fall. Uppenbarligen inte så man kan mäta det.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-02, 04:53   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av p373 Visa inlägg
Alltså att det är effektivare att göra det innan man går till jobbet än att tex gå efter att man kommit hem från jobbet (innan middag) alternativt sent innan man lägger sig.
Är duration och intensitet densamma vid båda fallen så är svaret nej. Det är varken bättre eller sämre.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:54.