Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-26, 01:28   #1
olles
Registered User

Reg.datum: Apr 2008
Gå ner MYCKET i vikt snabbast möjligt

Hej, jag är då i grovt behov av hjälp.
Har gått i ett bra tag nu och planerat, tänkt runt osv.

Planen är då att jag nu då efter 3år av lathet (bröt stortån, sedan flera operationer där) så har jag lyckats gå upp ca 40kg, från 70-110kg dvs.
Så nu sitter jag på en hel del fett, vatten etc etc.

Min plan är då att försöka gå ner 15-25kg på 1½ månad, vet att det är fullt möjligt. Men det jag behöver hjälp av er är:
Träningsförslag?, Kostförslag ev hjälpmedel så man inte blir förstoppad.

Det jag tänkte på var ju eventuellt christian bales "viktnedgångs-plan" inför filmen the machinist, Då han gick ner från 169 till 120 pounds på 7 veckor.
Det han gjorde var då att träna kondition så mycket som möjligt och bara äta sallad samt kosttillskott. Är detta en bra plan?, Undrar om han blev förstoppad etc vilket det inte står så mycket om uppenbarligen

Tack på förhand, Med vänliga hälsningar Olles
olles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 01:56   #2
AmericanDragon
Registered User

AmericanDragons avatar

Reg.datum: Dec 2007
Finns väl många nackdelar med att bara äta sallad och kosttillskott då man förmodligen kommer missa viktiga intag som kroppen bör ha för att funka bra.

Finns en jättebra guide HÄR!
AmericanDragon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 08:35   #3
Waggho
Registered User

Reg.datum: Aug 2006
Det finns ingen anledning att vara lika extrem som Christian Bale. Din viktnedgång kommer bli extremt mycket jobbigare för en liten tidsvinst och de flesta människor skulle inte klara av det eftersom deras karriär inte hänger på att de fixar det och för att de inte har det psyket.

Det som har visat sig funka bra på överviktiga som vill se snabba resultat är att de får gå en eller ett par veckor och äta i princip bara måltidsersättning och därefter övergå till en normal kalorirestriktiv nyttig kost. Då får de ett viktras i början som ger en motivationsboost. Det kanske skulle vara något för dig.

Jag lovar att du inte kommer vara lika sugen att fullfölja när du står där yrvaken dag 30, det knyter sig i magen av hunger och du är sugen på allt i matväg, vad som helst utom det jävla pulvret, men istället för att äta ska du upp på motionscykeln och köra i en och en halv timma och din kropp värker av trötthet eftersom du inte kunde somna igår kväll för du var så hungrig.
Waggho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 08:39   #4
novaline
Banned

tänk vad som hade hänt om du brytit benet?

Börja med att läsa här

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=26881

(såg att jag var #2)
novaline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 08:53   #5
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Att gå ned så mycket är inget man gör på en månad eller ens ett år. Det handlar inte bara om att svälta bort extrakilona, utan även om att ändra dina vanor, så att du inte går upp dem igen direkt du inte tokkontrollerar allt du gör (vad idiotdieter kommer att göra med din förmåga att kontrollera dig har redan antytts ovan ...). Du kan också räkna med att det antagligen inte kommer att gå som på ett snöre hela bantningsperioden - livet går upp och ned, och det kommer att finnas perioder när det går bra, och perioder när det p.g.a stress, trubbel med partnern, sjukdom etc. etc. går mindre bra. I ett långsiktigt program är inte en dålig vecka/en dålig månad samma katastrof som i ett väldigt kortsiktigt.

Att se det hela som ett långtidsprojekt är förmodligen det som kommer att ge dig störst chans att lyckas gå ned och behålla den nya vikten. Det finns flera på forumet som lyckats med detta; sök lite och låt dig tipsas. Att ändra det i ditt beteende som gjort att du gått upp i vikt kommer antagligen att vara hälften av jobbet.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 11:08   #6
Koloftw
Banned

Reg.datum: Aug 2007
Istället för sallad kan du äta VLCD. Typ cambridge, nutrilett osv.

Eller så kör du en PSMF, en bra bok är Lyle Mcdonalds "Rapid fat loss handbook". Dvs. du äter enbart magra proteinkällor + vitamintillskott + fiskolja + några grönsaker för tarmfunktionerna.
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 11:32   #7
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Ifall du gick upp i vikt för att du var lat blir det inte bättre ifall du avsiktligt vill svälta dig. Du kommer inte att bli mer aktiv för det.

Du behöver en långsiktig plan över flera månader/år där du justerar kosten och blir mer aktiv i vardagen men även genom fysisk aktivitet efter förmåga.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 12:57   #8
Knabb
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw Visa inlägg
Istället för sallad kan du äta VLCD. Typ cambridge, nutrilett osv.

Eller så kör du en PSMF, en bra bok är Lyle Mcdonalds "Rapid fat loss handbook". Dvs. du äter enbart magra proteinkällor + vitamintillskott + fiskolja + några grönsaker för tarmfunktionerna.

+1
PSMF klart bästa alternativet om man vill göra en snabb viktminskning som är relativt säker. Cambridge och nutrilett är bättre för den late som inte orkar laga egen mat.
Knabb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 15:21   #9
olles
Registered User

Det jag försöker få fram i posten är att jag inte har kunnat träna utan då setat stilla, Spelade tidigare fotboll i div4 och innebandy i div3 så mina kostvanor när jag tränar etc är det inga fel på. Vill helt enkelt ha hjälp att gå ned i vikt fort, att sedan behålla denna vikt kanske kan bli svårt. Men planen är ju att när jag har gått ner säg 20kg så ska jag börja käka MYCKET igen, dvs protein etc och då också börja gymma igen enligt min egna gymplan

Så, jag är väl medveten om riskerna och att det kan bli svårt. Men motivationen är inget problem och behålla vikten sen ska jag inte riktigt heller då jag ska börja buffa upp mig igen .

Tack på förhand igen // olles
Gammal 2008-04-26, 17:16   #10
Super_Johan
Registered User

Super_Johans avatar

Reg.datum: Aug 2006
Varför är det så bråttom?
Super_Johan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 17:20   #11
Koloftw
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Super_Johan Visa inlägg
Varför är det så bråttom?
Har man 40kgs övervikt så kanske man inte vill dieta i (40/0.5=80) 80 veckor bara för att man bara ska gå ner 0.5kg i veckan?

Dessutom är det nog väldigt viktigt för hälsan i det läget att bli av med alla överflödskilon.
Gammal 2008-04-26, 17:29   #12
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw Visa inlägg
Har man 40kgs övervikt så kanske man inte vill dieta i (40/0.5=80) 80 veckor bara för att man bara ska gå ner 0.5kg i veckan?

Dessutom är det nog väldigt viktigt för hälsan i det läget att bli av med alla överflödskilon.
Har man en gammal viktuppgång på 40 kg så har man fler saker än att bara skala av dem som måste ses över. Du borde också ta till dig och lära dig innebörden av uttrycket "sund livsstil" om man ser till dina vanor. Att blästra på med VLCD och hin håles alla tränings- samt dietsätt är inte vägen till god hälsa och en stabil kropp. Först ska man pröva något som inte är så extremt, misslyckas man där så tål VLCD att tänkas på men inte förr.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 19:15   #13
Koloftw
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Har man en gammal viktuppgång på 40 kg så har man fler saker än att bara skala av dem som måste ses över. Du borde också ta till dig och lära dig innebörden av uttrycket "sund livsstil" om man ser till dina vanor. Att blästra på med VLCD och hin håles alla tränings- samt dietsätt är inte vägen till god hälsa och en stabil kropp. Först ska man pröva något som inte är så extremt, misslyckas man där så tål VLCD att tänkas på men inte förr.
För det första så vet jag nog precis lika bra som du vad en '"sund livsstil"' är.

För det andra så kan man visst inleda en bra livsstil med VLCD - men som du säger, livsstilen måste självklart ändras efter VLCD-kuren - bl.a. en av sveriges främsta professorer på övervikt, Stephan Rössner, rekommenderar VLCD till sina patienter.
Gammal 2008-04-26, 19:19   #14
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Tacka gudarna för att man kan acceptera VLCD om man har fått professionell konsultering och råd. Jag anser inte slumpmässigt frågande på ett internetforum som professionell konsultering. Visst, man kan köra utan men detta är min åsikt och den är förbannat stark, det är så väldigt lätt att trilla tillbaka i gamla vanor och tro att livet är en dans på rosor bara för att man väger 35kg mindre än för fyra månader sedan.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 01:37   #15
olles
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Tacka gudarna för att man kan acceptera VLCD om man har fått professionell konsultering och råd. Jag anser inte slumpmässigt frågande på ett internetforum som professionell konsultering. Visst, man kan köra utan men detta är min åsikt och den är förbannat stark, det är så väldigt lätt att trilla tillbaka i gamla vanor och tro att livet är en dans på rosor bara för att man väger 35kg mindre än för fyra månader sedan.

Saken är ju att jag gick upp i vikt för att jag inte kunde träna som jag gjorde tidigare, Då jag var tvungen att käka som jag käkade för att inte gå ner i vikt, Då tränade jag 5ggr / vecka samt matcher 1-2ggr / vecka vilket gav mig ett rejält högt energiintag. Och jag vill inte dieta 0.5kg /vecka för att tappa 40kg som sägs här ovanför, Tack för era åsikter dock även om de inte var så speciellt hjälpsamma =D=D

Ska dock slänga upp bilder och visa er min viktnedgång under de 6 veckorna som ajg tänker köra detta under.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.