Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-31, 10:22   #1
RobbanBobban
Registered User

Reg.datum: Mar 2008
Hur ska jag äta

Hej,

Nu har jag inte rört på mig på två års tid efter en lång tids byggning och bra resultat. Dock är det nu dags på att ändra på det dåliga mönstret! Så jag skulle behöva lite återuppfriskning på diet.

Tanken är att jag ska hårdna till och deffa bort en del fett. %-mässigt har jag ingen aning, men har lite oproportioneligt fett... T.ex. runt magen är det mera...

Måndag - Fredag
05.45 - 06.30 - Morgonprommenad
07.30 - 08.15 - Gymet
12.00 - 12.30 - intervall på cykeln

Hur skulle ni äta? Givetvis ingen frukost innan morgonprommenaden, men sen då... Eftersom gymet kommer så tätt inpå?

Kosten kommer satsas på att ligga på 3-5 gram protein / kg och dag. Vikten just nu är 95-100 kg. Så en 300-500 gram om dagen.

Målet är ju givetvis att komma i form och se vad som finns kvar därunder... Tacksam för kommentarer.
RobbanBobban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 12:21   #2
tigerofsweden
Fitness4Life

tigerofswedens avatar

Reg.datum: Jan 2005
http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?t=26881
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 12:52   #3
RobbanBobban
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av tigerofsweden Visa inlägg
Jo, den tråden ger mycket bra information om deffningens grunder. Men inte det som är min fråga.

Min fråga är att eftersom jag går upp runt 05.30 och är klar på gymet runt 08.30 så är det tre timmars träning på morgonen och hur ska då man mest optimalt äta under dessa tre timmar... Att sleva i sig 2dl havregrynsgröt + 1 dl mini mjölk efter morgonprommenaden känns inte riktigt OK när man ska pumpa på gymet 30-45 minuter senare...
Gammal 2008-03-31, 13:00   #4
tigerofsweden
Fitness4Life

tigerofswedens avatar

Reg.datum: Jan 2005
Om du nu måste köra efter de upplägget och inte kan/vill äta mellan promenad och gym så är väll alternativet en shake med snabba kolhydrater och något protein som snabbt absorberas, EAA kanske?, innan/under passet och mat efter.
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 13:29   #5
minikevin
Registered User

minikevins avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanBobban Visa inlägg
Jo, den tråden ger mycket bra information om deffningens grunder. Men inte det som är min fråga.

Min fråga är att eftersom jag går upp runt 05.30 och är klar på gymet runt 08.30 så är det tre timmars träning på morgonen och hur ska då man mest optimalt äta under dessa tre timmar... Att sleva i sig 2dl havregrynsgröt + 1 dl mini mjölk efter morgonprommenaden känns inte riktigt OK när man ska pumpa på gymet 30-45 minuter senare...
Av vilken anledning känns inte det ok? Jag själv äter stor middag runt 20-30 min före min träning.
Gammal 2008-03-31, 13:31   #6
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanBobban Visa inlägg

Ta något mer lättsmält som t ex någon av kolhydratslösningarna som finns, förslagsvis med EAA i. Mat du äter då kommer inte göra annat än att ligga som en klump i magen.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 13:32   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Fem gram protein per kilo kroppsvikt och dygn är vansinnesnivåer, kanske toxiska sådana.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 13:40   #8
Kräket
Registered User

Kräkets avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Fem gram protein per kilo kroppsvikt och dygn är vansinnesnivåer, kanske toxiska sådana.
Skulle vara intressant om Du kunde förtydliga/motivera det fetmarkerade i ovanstående mening?

Har en del bekanta som kör på atkinsmodeller och d.y.l. och det vore kul att få lite mer detaljerad kunskap om varför ett överdrivet protein-intag kan vara ohälsosamt.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 13:42   #9
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Skulle vara intressant om Du kunde förtydliga/motivera det fetmarkerade i ovanstående mening?

Har en del bekanta som kör på atkinsmodeller och d.y.l. och det vore kul att få lite mer detaljerad kunskap om varför ett överdrivet protein-intag kan vara ohälsosamt.
5g per kg skulle bli 600g per dag för mig. Undrar hur man skulle må av det.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 13:44   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:

http://www.humankinetics.com/eJourna.../pdfs/5642.pdf

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 13:48   #11
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:

Äter de 5 gram protein per kg kroppsvikt i vanligt kött så antar jag att de inte kör atkins för att banta? Det låter ju som väldigt mycket mat.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 13:50   #12
Kräket
Registered User

Kräkets avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Man får tacka!
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 14:01   #13
minikevin
Registered User

minikevins avatar

Reg.datum: Feb 2008
Bry dig inte om att räkna ditt näringsintag utan ät efter logik med måtta... att bli fanatisk kan ist förstöra för dig
Gammal 2008-03-31, 14:35   #14
RobbanBobban
Registered User

Hej!

Tack för bra svar. För att återge lite eld...

1. Vad är detta EAA som alla pratar om? Något nytt mirakelpreparat som lovar guld och gröna ängar? Och ja, jag känner till sökfunktionen och ska snart göra en mer nogrann efterforskning kring ämnet.

2. Anledningen till att jag inte vill äta en redig middag/frukost så tätt inpå träning är som jwzrd skriver, maten ligger som en stor klump i magen.

3. Om vi ponerar att jag väger 100 kg skulle det bli 300-500 gram om dagen. Det skulle nog bli iaf 100-150 g från pulver. Att det skulle vara toxiskt känner jag inte till, antagligen nya forskningsstudier.

Sedan hurvida jag använder kosttillskott och andra tillskott påverkar ju också hur bra proteinsytesen är i min kropp. Så jag ser inga hinder till att ligga på 3-5 gram protein / kg.

Gammal 2008-03-31, 14:59   #15
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Hej! 500 gram protein skulle bara det bli drygt 2000 kcal. Vad ska du göra med resten av energiintaget? Jag skulle sänka proteinintaget till åtminstone hälften, för att kunna få i mig lite mer fett och kolhydrater.
Jag skulle inte äta frukost alls innan träningen, utan äta en lite större efteråt. Om du känner för det så kan du ju som andra påpekat hälla i dig lite EAA-lösning med lite maltodextrin eller liknande i.
EAA hittar du t.ex här:
http://www.kolozzeum.com/product_inf...roducts_id=182

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:17.