Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-25, 13:11   #1
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
En nyttig artikel om vår mat

http://www.primavi.se/maten.pdf

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 14:11   #2
Koloftw
Banned

Reg.datum: Aug 2007
Orkar inte läsa igenom allt det där, läste sammanfattningen dock.

De förespråkar något slags lågkolhydrat-/paleo-/stenåldersdiet, och att kolhydrater är pesten. Jag håller inte med, jag mår bättre när jag får äta kolhydrat.

Citat:
Vi vet sedan
eraartionden
tillbaka att det nns vissa livsnodvandiga aminosyror och livsnodvandiga

eromattade fettsyror, som vi maste ata for att ma bra. Till skillnad fran
vad som brukar pastas, sa nns dessa fettsyror inte i vaxter.
Det där var till och med en ren felaktighet ...
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 14:15   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Den där artikeln postade jag i en av mina första trådar på kolo minns jag. Den är intressant att läsa, sedan tror man vad man vill.

Artikeln i sig reagerar jag inte på direkt, det som förvånar mig är att den ligger på förstasidan på primavi.se som annars är en sida där man inte på en enda plats ens kan hitta SPÅR av kolhydratfobi etc. Snarare är den fylld av helt vanliga dietistråd (dietist Bim Åkers har en helt egen frågespalt bl.a.) och det mesta verkar grundat utifrån SNR.

Så den här artikeln mitt i allt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 14:37   #4
Morty
Registered User

Mortys avatar

Jag gillar inte dessa "kolhydrater är gift" ideer... Jag presterar bättre på kolhydrat och jag tycker att det är en lyx som borde utnyttjas. Fet blir man alltid av ett kaloriöverskott, inte av att äta stärkelse.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 14:44   #5
bollio
Registered User

Reg.datum: Dec 2007
Ganska radikal artikel, som har många rätt, men som sagt är rätt så extrem. Intressantast var "stresshormon"-biten av det hela.
bollio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 14:49   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det där är en bra artikel, med belägg för dom påståenden som läggs fram, även om, som alltid med den här typen av artiklar, man inte bör leta efter någon 100% sanning eller något som passar alla.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 14:55   #7
Koloftw
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Fet blir man alltid av ett kaloriöverskott, inte av att äta stärkelse.

Självklart (jag håller med dig, äter mycket, mycket hellre kolhydrat än fett) blir man inte fet av stärkelse i sig. Men jag antar att den här är skriven till medelsvensson, och inte personer som har koll på hur mycket energi det är i olika livsmedel etc.

Och för sådana personer så handlar det (det = hur mycket man äter) om aptit/hunger/sug i många fall, och då KAN ju kanske stärkelse/övriga sockerkedjor vara aptit-/hunger-/sugframkallande.
Gammal 2008-01-25, 15:02   #8
Morty
Registered User

Mortys avatar

Dock så är ju socker värre ur den synpunkten. Om man är sugen så kommer ju alltid en tallrik gröt vara bättre än en tallrik sockeryoghurt.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Gammal 2008-01-25, 15:20   #9
Koloftw
Banned

Hmm ... jämför du inte kolhydrat vs kolhydrat nu?

Du kan jämföra din gröt mot en portion äggröra
Gammal 2008-01-25, 15:45   #10
Grönsaksbiffen Bertz
Registered User

Grönsaksbiffen Bertzs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Den här artikeln är total BS i fråga om "fakta". Författaren kan uppenbart inte värdera innehållet i vetenskapliga publikationer. Dock en eloge för kampen mot rovfiske och miljöförstöring.

Jag gillar verkligen biten där författaren menar att stärkelse/ceralier är "onaturliga" eftersom det finns glutenintoleranta personer. Sedan oreras det om att människor i stort sett är fiskar, eller i alla fall är anpassade till en fiskdiet. Oj, glömde jag att nämna att prevalensaen av fiskallergi är lika hög som glutenintolerans...

Mest skrattretande är dock de ständigt återkommande tankarna om att:
"När man äter fett så bränns det direkt om man bara håller insulinnivåerna låga".
Problemet är dock att det inte finns någon förklaraing på vart energin som frigörs vid denna "direkta förbränning" tar vägen. Om energiintaget (ex. i form av fett) överstiger energibehovet så försvinner det inte på något magiskt sätt. Det är exakt som med kolhydrater. Det går inte att förändra energivärdet på en kalori, ovasett från vilken källa den kommer! Man kan hävda att en fettdriven motor är mindre effektiv, och således skulle man få ut mindre energi/kalori. Problemet är att man aldrig visat att ex. BMR (ex. som värmeavgivning i sluten kammare) förändras vid olika fett/kolhydrat-ratios. Och om man är ute efter att hävda att termodynamikens andra lag inte håller, så får man börja ge upp de flesta sanningar man baserar sin världsuppfattning på.

Och om man nu skulle bli så fet av stärkelse, hur kommer det sig att barn i u-länder svälter ihjäl (och ja de dör med extremt låga kroppsfettnivåer så det handlar inte bara om proteinbrist) på en ris/majs/kassava-diet?
Grönsaksbiffen Bertz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 16:06   #11
Morty
Registered User

Mortys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw Visa inlägg
Hmm ... jämför du inte kolhydrat vs kolhydrat nu?
Socker är och kommer att vara negativare än stärkelse...
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Gammal 2008-01-25, 16:15   #12
Koloftw
Banned

Ja ... men artikeln var antikolhydratig, inte bara anti- stärkelse ELLER socker.
Gammal 2008-01-25, 17:48   #13
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag tycker kolhydratdebatten är ganska ointressant faktiskt. Eftersom majoriteten av oss på kolo idrottar på någon form av nivå så känns just dendiskussionen ganska självklar här känner jag. Gissar att i alla fall majoriteten här känner en bättre prestationsförmåga med en ansenlig mämgd kolhydrater i kosten, finns dessutom tonvis med evidens för ökad prestationsförmåga av kolhydrater.

Fettdebatten tycker jag är mer intressant även om jag känner att det blir lite väl svart och vitt i vanlig ordning. Men jag gissar att vi om ett antal år kommer ha rejält omvärderade näringsrekommendationer på den punkten. Fortfarande att fettmängden kan hållas förhållandevis låg för att förebygga för högt energiintag men synen på rekommenderad fettsammansättning tror jag kommer revideras.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 17:56   #14
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Grönsaksbiffen Bertz Visa inlägg
Den här artikeln är total BS i fråga om "fakta". Författaren kan uppenbart inte värdera innehållet i vetenskapliga publikationer. Dock en eloge för kampen mot rovfiske och miljöförstöring.

Jag gillar verkligen biten där författaren menar att stärkelse/ceralier är "onaturliga" eftersom det finns glutenintoleranta personer. Sedan oreras det om att människor i stort sett är fiskar, eller i alla fall är anpassade till en fiskdiet. Oj, glömde jag att nämna att prevalensaen av fiskallergi är lika hög som glutenintolerans...

Mest skrattretande är dock de ständigt återkommande tankarna om att:
"När man äter fett så bränns det direkt om man bara håller insulinnivåerna låga".
Problemet är dock att det inte finns någon förklaraing på vart energin som frigörs vid denna "direkta förbränning" tar vägen. Om energiintaget (ex. i form av fett) överstiger energibehovet så försvinner det inte på något magiskt sätt. Det är exakt som med kolhydrater. Det går inte att förändra energivärdet på en kalori, ovasett från vilken källa den kommer! Man kan hävda att en fettdriven motor är mindre effektiv, och således skulle man få ut mindre energi/kalori. Problemet är att man aldrig visat att ex. BMR (ex. som värmeavgivning i sluten kammare) förändras vid olika fett/kolhydrat-ratios. Och om man är ute efter att hävda att termodynamikens andra lag inte håller, så får man börja ge upp de flesta sanningar man baserar sin världsuppfattning på.

Och om man nu skulle bli så fet av stärkelse, hur kommer det sig att barn i u-länder svälter ihjäl (och ja de dör med extremt låga kroppsfettnivåer så det handlar inte bara om proteinbrist) på en ris/majs/kassava-diet?
Tjejen är en respekterad läkare...
Som Grub sa tidigare så får man inte kränga in sig ett trångsynt hörn där man inte kan använda sin hjärnkapacitet med ett öppet och analytiskt sinne.
Hon pratar inte om tränande individer utan om det metabola syndromet och en del bakgrundsmaterial till varför det uppstår...

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2008-01-25 klockan 17:59.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 20:09   #15
Morty
Registered User

Mortys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw Visa inlägg
Ja ... men artikeln var antikolhydratig, inte bara anti- stärkelse ELLER socker.
Jag slutade förvissa läsa väldigt snabbt, men fann meningar som "måste sluta äta stärkelse" och "stärkelse leder till kraftfulla signaler om fettinlagring" etc.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.