Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-07, 21:46   #1
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Sedan jag började plugga på universitet har jag ändrat ståndpunkt angående höjning av studiestödet. Innan var jag för, efter att sedan sett med egna ögon anledningen till att många studenter har värdelös ekonomi samt att jag fått erfara hur oerhört enkelt det är att göra av med lie pengar om man vill så tycker jag inte det finns någon anledning att höja alls.

Med undantag för studenter som tvingas betala hutlösa hyror i sin bostad. Men att man ska få låna till sig ännu mer pengar att supa upp tycker jag är fel.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 21:50   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Sedan jag började plugga på universitet har jag ändrat ståndpunkt angående höjning av studiestödet. Innan var jag för, efter att sedan sett med egna ögon anledningen till att många studenter har värdelös ekonomi samt att jag fått erfara hur oerhört enkelt det är att göra av med lie pengar om man vill så tycker jag inte det finns någon anledning att höja alls.

Med undantag för studenter som tvingas betala hutlösa hyror i sin bostad. Men att man ska få låna till sig ännu mer pengar att supa upp tycker jag är fel.
Man borde få studiebidrag beroende på ens hyra. Nu finns det ju studenter som flyttar ofta, men det borde gå att lösa på något sätt ändå. Min hyra ligger på hutlösa 4376 kr i månaden för 28 kvadrat, och det är lite fel att jag får ut samma summa pengar än en som delar en tvåa med en kompis och betalar 2000 kr i månaden.
Gammal 2008-01-07, 21:52   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Min hyra ligger på hutlösa 4376 kr i månaden för 28 kvadrat, och det är lite fel att jag får ut samma summa pengar än en som delar en tvåa med en kompis och betalar 2000 kr i månaden.
Absolut!

Du tillhör alltså den gruppen studenter jag anser bör få högre studiemedel, möjlighet till mer lån eller mer bidrag.

Men ofta tycker jag det är befängt, personer som ena dagen gnäller över ekonomin och andra dagen gör av med 500 spänn på krogen. Inget fel med krogrundor i sig men lite självinsikt kanske man kan ha om vart pengarna tar vägen.
Gammal 2008-01-07, 21:55   #4
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Eller så borde man skaffa rimlig hyra beroende på det studiemedel man får.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 22:04   #5
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
jag petade ihop detta i en egen tråd för att inte döda den andra.

Citat:
Man borde få studiebidrag beroende på ens hyra. Nu finns det ju studenter som flyttar ofta, men det borde gå att lösa på något sätt ändå. Min hyra ligger på hutlösa 4376 kr i månaden för 28 kvadrat, och det är lite fel att jag får ut samma summa pengar än en som delar en tvåa med en kompis och betalar 2000 kr i månaden.
Du får å andra sidan bostadbidrag vilket sänker hyran en bit, jag har inte koll på hur mycket man får (eftersom jag inte kan få bostadbidrag,..) men en slant blir det i alla fall. Sen vet jag inte om jag någonsin skulle betala så mycket pengar för 28 kvadrat och det måste finnas ett billigare boende att få tag på? Att dela lägenhet med någon annan t ex.

Jag tycker i många fall att studiemedlen är snålt tilltagna, i vissa kurser går literaturen på två tusen för en kurs på 5 veckor och även om man inte måste köpa alla böcker så finns det vissa kurser då böckerna faktiskt är värda att ha.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 22:08   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Haha, vad chockad jag blev. Såg att jag helt plötsligt startat en tråd som jag inte startade.

Men det var rätt att flytta diskussionen z_bumbi.
Gammal 2008-01-07, 22:10   #7
Avesta
Cavalleria Rusticana

Avestas avatar

Reg.datum: May 2004
Höjning behövs inte, dock måste man ta bort inkomsttaket för studenter med studiebidrag, ingen vill arbeta för att sedan betala tillbaka och det slutar med att folk sitter och räknar hur mycket man kan tjäna så att man inte blir betalningsskyldig.
Avesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 22:18   #8
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Håller med dig Eddie. Jag tyckte också att studiemedlet var för lågt tidigare, sen flyttade jag in på korridor och... ja, kortfattat så blev jag förvånad att någon med mitt matkonto ändå kunde gå ut och ha roligt. Sen söp jag inte så att jag blev Arne Anka, vilket många runt mig hade för avsikt ibland
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 22:21   #9
raikou
Registered User

raikous avatar

Reg.datum: Oct 2007
Håller med trådskaparen. Däremot anser jag att man bör höja fribeloppet. Så som det är nu så känner man ibland att man inte kan jobba så mycket som man skulle vilja. Det är ju synd för oss som faktiskt klarar av att göra det och samtidigt sköta studierna. Skall tilläggas att jag inte på något sätt tjänar några monstersummor på mitt extrajobb. Pengarna man tjänar under sommaren bör heller ej räknas.
raikou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 22:35   #10
h1tman
Registered User

h1tmans avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg

Låna är väl ändå ok, det måste man ju betala tbx.

Ang. höjning är jag mot, man borde sänka andra bidragsersättningar till en mer motsvarande nivå.

En fd. klasskamrat gnällde lite väl ofta över sin ekonomi minns jag... rökare med 2-rumslgh, och bil
Gammal 2008-01-07, 22:39   #11
Snabel
Registered User

Snabels avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Det innebär att jag kan välja en lyxigare/större lägenhet för att få mer studiemedel? Du kan också välja att dela lägenhet med någon om du tycker att du har för hög hyra
Gammal 2008-01-07, 22:44   #12
Ignatius72
Gubbe

Ignatius72s avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg

Du får å andra sidan bostadbidrag vilket sänker hyran en bit,
Nackdelen är att då kan du verkligen inte jobba vitt då du blir återbetalningsskyldig direkt. Detta oavsett om du inte haft en krona över januari-september (eller tom ännu längre), då det räknas på kalenderår.

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 23:01   #13
Snapphanen
Banned User

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Med en hyra över 4000 får du säkert 800+ i bostadsbidrag om du inte har en större mängd besparingar eller aktier. Väldigt få som orkar kolla upp det bara.
Snapphanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 23:20   #14
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Jag får ut fullt bostadsbidrag men jag tycker ändå att det är fel väg att gå. Det känns dumt att behöva leva på ytterligare bidrag för att man ska få bo i en studentlägenhet. För övrigt var det bara här det var ledigt när jag fick lägenhet, och jag hade ändå tackat nej till ett par stycken, men jag fick flytta in här i november, två månader efter skolstart...
Gammal 2008-01-07, 23:26   #15
jenan546
klen :(

jenan546s avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Snapphanen Visa inlägg
Med en hyra över 4000 får du säkert 800+ i bostadsbidrag om du inte har en större mängd besparingar eller aktier. Väldigt få som orkar kolla upp det bara.
Jag som är 29 får inget bostadsbidrag.. Jag är tvungen att ta extralånet från csn och låna av min far varje månad för att få det att gå runt. Min situation är lite speciell iofs. Nyligen singel, tvingad att ta en dyr tillfällig lägenhet, 2 bilar ihop med exet. Fan det tar ett tag att vänja sig vid att leva snålt igen.. Suger att jag betalat av på csn under 3 år och så tar jag nya lån under ett halvår så är jag tillbaka på samma summa som jag började :/

Men kan ju jämföra hur det är nu jämfört när jag först började plugga för 10 år sedan. I princip samma pengar i bidrag/lån, man får tjäna mer än ett basbelopp per år. Dyrare hyror, mycket dyrare hyror för lägenheter. Dyrare allt egentligen.. Så ja jag skulle gärna se en lite höjning av bidraget..
jenan546 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:58.