Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-16, 14:52   #1
Kary
Registered User

Karys avatar

Reg.datum: Jan 2006
Question Hemförsäkring vid 2:a-handsuthyrning

Hej!
Jag ska nu hyra en möblerad lägenhet i andra hand av en kille. Först sa han hur mycket hyran skulle ligga på, sen för några dagar sen fick jag ett sms att även försäkring tillkommer med 170kr/månad. Läste lite om hemförsäkring och den täcker ju inte mig och mina saker, utan bara hans som står i lägenheten jag kommer att hyra (flyttar in om några dagar).

Det rekommenderades på flera ställen att en andrahandshyresgäst fixar en egen hemförsäkring eftersom hans inte täcker mina saker. Nu har jag ju inte så värst mycket saker eftersom det mesta är hans men en del blir det ju.

Tycker ni då att det är rimligt att jag betalar hans försäkring och tecknar en egen, eller är det mer rimligt att han betalar sin och jag min? Kommer ju att ta upp det här när vi skriver kontrakt, men jag undrar bara vad folk tycker verkar rimligt. Helst skulle jag ju slippa betala för hans också...men det kanske inte är ok om jag kommer att bo där med hans saker?
Kary är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 15:42   #2
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
äh, skippa den lägenheten och ta någon annan då?
Gammal 2007-11-16, 15:56   #3
Tomten
Registered User

Tomtens avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Kary Visa inlägg
Tycker ni då att det är rimligt att jag betalar hans försäkring och tecknar en egen, eller är det mer rimligt att han betalar sin och jag min? Kommer ju att ta upp det här när vi skriver kontrakt, men jag undrar bara vad folk tycker verkar rimligt. Helst skulle jag ju slippa betala för hans också...men det kanske inte är ok om jag kommer att bo där med hans saker?
Är hyran låg i övrigt så är det väl bara att betala, fast du ska absolut inte känna att du har någon skyldighet att betala försäkringen, då det faktiskt är hans möbler och därför hans ansvar att se till att de är försäkrade. Fast blir det så att det är vad som avgör om du får hyra lägenheten eller inte, så är det kanske lika bra att betala. Ta upp frågan med honom och förklara varför du inte tycker det är OK att betala.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 16:23   #4
Kary
Registered User

Karys avatar

Ja hyran är ganska hög men jag var beredd att acceptera den ändå. Fast sen visade det sig att det inte bara var hyran x, utan även el och gas och nu försäkring. Jag ska absolut ta upp det med honom, men jag undrade bara vad andra tyckte så att jag inte är helt ute och cyklar med att tycka att jag inte borde betala.
Gammal 2007-11-16, 16:24   #5
Kary
Registered User

Karys avatar

Ja att skippa den är lite svårt eftersom jag befinner mig i det utsatta läget att jag vill flytta hem igen efter att ha varit utomlands ett tag och inte kan gå runt och kolla på en massa lägenheter osv. Måste fixa någonstans att bo iaf temporärt, och sen kan jag se mig om. Fast å andra sidan vore de ju skönt att inte behöva flytta med en gång igen.
Gammal 2007-11-16, 16:29   #6
Prankie
Registered User

Prankies avatar

Reg.datum: Nov 2002
han betala sin försäkring och du betala självrisken ifall det går sönder?
Gammal 2007-11-16, 16:31   #7
Kary
Registered User

Karys avatar

Hmm..ja det är ju en tanke. Hur mkt brukar den ligga på då?
Gammal 2007-11-16, 16:41   #8
Prankie
Registered User

Prankies avatar

Reg.datum: Nov 2002
För mig är det 1500kr minst eller 25% av varans värde. När han hyr ut möblerad får han ju ta ut en avgift för möbler, det ska ju täcka normalslitage och försäkring?
Gammal 2007-11-16, 17:08   #9
Kary
Registered User

Karys avatar

Jag vet faktiskt inte om han tar ut extra pengar för möblerna. Han har ju sagt en viss hyra till mig, men om det är den han egentligen betalar till sin hyresvärd vet jag ju inte. Kan man kolla det på något sätt?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:11.