Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-01, 21:53   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Börja spela instrument

Eftersom jag behöver en ny hobby och eftersom jag misstänker att jag har musikalisk talang så funderar jag på att börja spela något instrument. Är det någon som har några bra tips på hur man börjar?

Jag var först naiv nog att tro att det fanns någon allmän musikskola som alla bara kunde skriva in sig i och betala några hundralappar per termin för att sedan bara tuta och köra med två lärarledda lektioner i veckan. Lite googlande visade att det inte var så enkelt. Snarare verkar utbudet bestå av en salig blandning gratis onlinetutorials, distanskurser för en rimlig slant och privalektioner för hundra miljarder i timmen. Vad rekommenderar ni?

Angående vilket instrument jag vill spela så är jag inte helt säker. Trummor verkar nog roligast, men de är dyra och tar upp stor plats. Fiol är ett mer intressant val. Annars kan jag även tänka mig blockflöjt eller gitarr eftersom jag redan har sådana drällande hemma i pojkrummet, men ärligt talat känns de lite för vanliga för en som vill vara en unik snöflinga som jag.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-01, 21:59   #2
awesomooo
Groggluder

awesomooos avatar

Reg.datum: Mar 2011
Vill också, spelade lite trummor förr men tror inte grannarna skulle uppskatta mitt trummande. Drömmen är att bli trummis i något hårt band, först drar man en lina och sen går man helt bananas på trummorna.
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-01, 22:02   #3
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av awesomooo Visa inlägg
Vill också, spelade lite trummor förr men tror inte grannarna skulle uppskatta mitt trummande. Drömmen är att bli trummis i något hårt band, först drar man en lina och sen går man helt bananas på trummorna.
Jag är mer på jakt efter något jag kan göra på egen hand, typ på mitt rum efter jobbet. Kan även tänka mig att vara med i ett band, nu när du säger det, men det är ju lite bökigare.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Gammal 2015-03-01, 22:07   #4
Apdjur
Registered User

Reg.datum: Oct 2008
Har du kollat Medborgarskolan och Folkuniversitetet?
Apdjur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-01, 22:08   #5
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Apdjur Visa inlägg
Har du kollat Medborgarskolan och Folkuniversitetet?
Nej. Tack! Ska utforskas.
Gammal 2015-03-01, 22:50   #6
Vakten
Registered User

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Angående vilket instrument jag vill spela så är jag inte helt säker. Trummor verkar nog roligast, men de är dyra och tar upp stor plats. Fiol är ett mer intressant val. Annars kan jag även tänka mig blockflöjt eller gitarr eftersom jag redan har sådana drällande hemma i pojkrummet, men ärligt talat känns de lite för vanliga för en som vill vara en unik snöflinga som jag.
Vilken typ av musik tänker du spela? Både trummor och fiol finns i en symfoniorkester men det är ganska ovanligt med fiol i ett rockband. Sen kan det vara bra att fundera över om du har takt och rytm känsla, om du kan höra vilka harmonier(ackord) en låt är uppbyggd av, om du kan tänka dig att vara solist mm. Svaren ger en fingervisning om vilket instrument du kan välja.
Vakten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-01, 22:53   #7
s7b
Optimalt

s7bs avatar

Reg.datum: Sep 2014

Munharpa är ett unikt instrument som låter coolt.

Munspel är sjukt coolt och passar oftast i moderna låtar.
s7b är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-01, 23:08   #8
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag skulle vilja lära mig spela piano, då kan man köpa sig n keyboard och spela utan att störa grannarna. Otroligt vackert!
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-01, 23:38   #9
panzerpig
Registered ulcer

panzerpigs avatar

Reg.datum: Jul 2007
Finns ju även eltrummor så du kan träna med lurar. Inte riktigt samma känsla som i vanliga trummor men helt ok iaf!
Gammal 2015-03-02, 06:44   #10
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Vakten Visa inlägg
Vilken typ av musik tänker du spela? Både trummor och fiol finns i en symfoniorkester men det är ganska ovanligt med fiol i ett rockband. Sen kan det vara bra att fundera över om du har takt och rytm känsla, om du kan höra vilka harmonier(ackord) en låt är uppbyggd av, om du kan tänka dig att vara solist mm. Svaren ger en fingervisning om vilket instrument du kan välja.
Jag är sugen på att spela klassisk musik. Dra iväg lite Vivaldi på en fiol vore najs.

Jag ska tydligen vara hyfsat bra på att höra på två närliggande toner vilken som är högst och lägst (sagt av en gitarrist som lärde mig lite grunder i gitarrspelande en gång) samt att hitta fyrtakten i en låt (sagt av en trummis som lärde mig lite grunder i trumning en gång). Att hålla takten på egen hand tror jag jag är lite sämre på.
Gammal 2015-03-02, 07:13   #11
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
elektråniska trummor!
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 07:20   #12
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Taktkänsla kommer med övning (mycket övning!). Det som gäller är många timmars gediget övande. Det ska vara motiverat, resultatinriktat, och disciplinerat. Detta gäller oavsett instrument.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 07:31   #13
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Taktkänsla kommer med övning (mycket övning!). Det som gäller är många timmars gediget övande. Det ska vara motiverat, resultatinriktat, och disciplinerat. Detta gäller oavsett instrument.
Javisst, men samtidigt är det viktigt för mig att övandet är lustfyllt.
Gammal 2015-03-02, 07:34   #14
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Klart, men det är viktigt att man har i åtanke att övande inte alltid är lustfyllt. Det kan vara bra att ha specifika mål som man siktar in sig på. Kanske en viss låt som övas in, eller rent av att man lär sig läsa musik bättre. Oavsett så har det alltid frustrerande moment som kommer dyka upp ibland. Disciplin regerar!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 07:36   #15
AeternusRex
Registered User

Reg.datum: Dec 2014
Kör på gura det är kul och det finns nog mest hjälp för det online. Jag är helt självlärd vad gäller detta instrument och jag kan varmt rekommendera det.

Insta: aeternus_rex
AeternusRex är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:39.