Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-15, 19:51   #1
Filth
Registered User

Filths avatar

Reg.datum: Apr 2007
Question Whey-80 naturell

Hej. fått hem whey-80 naturell, slog till på naturell eftersom ja trodde att den skulle va helt fri från sötningsmedel. Men på inehållsförteckningen så ser ja att det står aspartam? trodde naturell skulle va fri från allt sånt.

MVH..
Gammal 2007-10-15, 21:56   #2
Müller
Registered User

Müllers avatar

Reg.datum: Jul 2007
lite aspartam har du inte dött av
Müller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 21:59   #3
petah
Starlight Destroyer

petahs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Müller Visa inlägg
lite aspartam har du inte dött av
Dock är det många som hävdar att man kan det.

OT: jag trodde också den var fri från aspartam.
petah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 22:16   #4
Filth
Registered User

Filths avatar

jaja ok där ser man. bara smaken som ska va naturell då. inte naturell som i fri från sötningsmedel.. btw finns det något protein som är HELT fri från sötningsmedel?
Gammal 2007-10-15, 22:17   #5
Jstn
Registered User

Reg.datum: Sep 2007
Naturell är ju en smak, vet inte riktigt definitionen på naturell men hade den varit smakfri så hade den kanske smakat "Kemikaliskt" eller något i den stilen, och då hade de nog inte haft med den i deras koncept från början.

Föresten, gränsen för att aspartam skall vara skadligt är så stor att det troligen är omöjligt att ens konsumera den mängden genom livsmedel, iallafall så behöver du inte oroa dig då det finns andra saker som är värre som du förmodligen får i dig dagligen.
Jstn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 22:17   #6
robzzi
Registered User

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Filth Visa inlägg
jaja ok där ser man. bara smaken som ska va naturell då. inte naturell som i fri från sötningsmedel.. btw finns det något protein som är HELT fri från sötningsmedel?
100% Whey Protein Goldstandard

(innehåller ej aspartam)
robzzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 22:18   #7
petah
Starlight Destroyer

petahs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Jstn Visa inlägg

Föresten, gränsen för att aspartam skall vara skadligt är så stor att det troligen är omöjligt att ens konsumera den mängden genom livsmedel, iallafall så behöver du inte oroa dig då det finns andra saker som är värre som du förmodligen får i dig dagligen.

+1
petah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 22:25   #8
Jstn
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av petah Visa inlägg
+1
Ursäkta min oerhört låga forumkompetens men vad betyder egentligen "+1" efter en citering?
Är det något i stil med "Word" eller att det var en givande kommentar?
UPPLYS MIG!
Gammal 2007-10-15, 22:25   #9
Filth
Registered User

Filths avatar

Citat:
Jepp det är möjligt. men skippar ja aspartam så blir det ju en mindre bidragare till sämre hälsa.
Gammal 2007-10-15, 22:38   #10
Jstn
Registered User

Citat:
Jepp det är möjligt. men skippar ja aspartam så blir det ju en mindre bidragare till sämre hälsa.
Jo där har du ju en poäng, men isåfall så skulle jag ju inte en sätta min fot på ett gym, om jag var du.

Föresten, bor också i JKPG, vilket gym tränar du på?
Gammal 2007-10-15, 22:45   #11
EiseltUK
Registered User

Reg.datum: Jun 2002
Citat:
Hej. fått hem whey-80 naturell, slog till på naturell eftersom ja trodde att den skulle va helt fri från sötningsmedel. Men på inehållsförteckningen så ser ja att det står aspartam? trodde naturell skulle va fri från allt sånt.

MVH..

Rimligen kan man anta att naturel betyder att den är fri från smakgivande ämnen, inkl sötningsmedel. Kanke är ett feltryck?
EiseltUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 23:13   #12
Rhino
Registered User

Rhinos avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av EiseltUK Visa inlägg
Rimligen kan man anta att naturel betyder att den är fri från smakgivande ämnen, inkl sötningsmedel. Kanske är ett feltryck?
Om det rör sig om Star Nutritions Whey-80 Naturell så skulle jag sätta rätt mycket på att det faktiskt är ett tryckfel. Detta baserar jag på den oerhört äckliga och tydliga smaken av mjölkprotein och att inte den minsta förnimmelse av söt smak existerar.

(Trots detta kör jag detta som mitt standardproteintillskott, då jag också upplever aspartam som lite obehagligt.)
Rhino är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 05:33   #13
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
gränsen för att aspartam skall vara skadligt är så stor att det troligen är omöjligt att ens konsumera den mängden genom livsmedel, iallafall så behöver du inte oroa dig då det finns andra saker som är värre som du förmodligen får i dig dagligen.
Ja åtminstone gränsen som anses vara inom gränserna. Helt odebatterat är det ju inte.
Så om man nu vill få i sig aspartam eller inte är det givetvis upp till konsumenten själv, men att lita till 100% på att ADI är helt korrekt kan säkert vara klokt att se upp med.

ADI bestäms genom att man testar att utsätta t.ex. en mus för en viss mängd av sötningsmedlet varje dag under dennas liv. Om ingen negativ inverkan ses på djuret dividerar man sedan den siffran med 100 och sätter ett ADI-värde.

Alltså 100 gånger så lite som vad som setts inte påverka en mus som fått i sig en viss mängd varje dag i hela sitt liv.

Citat:
Ursäkta min oerhört låga forumkompetens men vad betyder egentligen "+1" efter en citering?
Är det något i stil med "Word" eller att det var en givande kommentar?
UPPLYS MIG!
Det betyder att man håller med helt enkelt. Ett simpelt sätt för at hålla med om vad ovanstående har sagt. Om t.ex. någon håler med om vad jag precis skrev.
Istället för att skriva exakt samma sak så kan den medlemmen skriva "+1".

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2007-10-16 klockan 05:37.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 06:43   #14
Jstn
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det betyder att man håller med helt enkelt. Ett simpelt sätt för at hålla med om vad ovanstående har sagt. Om t.ex. någon håler med om vad jag precis skrev.
Istället för att skriva exakt samma sak så kan den medlemmen skriva "+1".
Tack tack, både för svaret och för att jag slapp dumförklaras

Hade ingen aning om det där med ADI-värden, skall kolla upp det lära mig lite om det.
Gammal 2007-10-16, 06:49   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Hade ingen aning om det där med ADI-värden, skall kolla upp det lära mig lite om det.
Här kan du läsa lite allmänt om detta:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page...epslanguage=SV

Finns dessutom en del trådar här på kolo med studier som har påvisat att det borde vara betydligt skadligare än vad man aser officiellt.
Man ska jag ju vara medveten om att det finns en del ekonomiska aspekter på saken, läskindustri är ju inte liten.

Tråd i ämnet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...light=Aspartam
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:36.