Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-15, 10:36   #1
nelson24
Registered User

nelson24s avatar

Reg.datum: Jan 2005
Olagliga substanser

Någon som vet var jag kan hitta en lista över vilka substanser som är dopingklassade i Sverige?

Har fått tips om ett kosttillskott som innehåller 19-Norandrosta-4,9 diene-3,17 dione. Jag undrar om det är lagligt i Sverige? En googlesökning på sidor från Sverige eller sidor på svenska ger 0 träffar.
nelson24 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 10:37   #2
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av nelson24 Visa inlägg
Någon som vet var jag kan hitta en lista över vilka substanser som är dopingklassade i Sverige?

Har fått tips om ett kosttillskott som innehåller 19-Norandrosta-4,9 diene-3,17 dione. Jag undrar om det är lagligt i Sverige? En googlesökning på sidor från Sverige eller sidor på svenska ger 0 träffar.
Kan du köpa tillskottet i butik i sverige och/eller från svenska tillverkare så kan du vara rätt säker på att det går bra att äta det också. Bestämmer du från USA däremot efter tips från Plucke så riskerar du att köpa dyrt bs som inte ger dig några särskillda extra resultat, men som däremot gör att du riskerar positiva dopingprov.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 10:50   #3
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
www.rf.se har en lista.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 10:57   #4
SweLabs
Registered User

SweLabss avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:

Ämnet är troligtvis ett derivat från nandrolon. Ger garanterat positivt dopingtest.

Kasta skiten
SweLabs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 11:01   #5
SweLabs
Registered User

SweLabss avatar

Reg.datum: Nov 2004
Kollade upp skiten lite noggrannare och ämnet är en pro-steroid till trenbolone. En anabol-steroid med andra ord.
SweLabs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 11:31   #6
Flexor
Banned

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Kan du köpa tillskottet i butik i sverige och/eller från svenska tillverkare så kan du vara rätt säker på att det går bra att äta det också. Bestämmer du från USA däremot efter tips från Plucke så riskerar du att köpa dyrt bs som inte ger dig några särskillda extra resultat, men som däremot gör att du riskerar positiva dopingprov.
Skojar du? De flesta fysiska butiker och internetbutiker säljer idag produkter som i någon form är dopingklassade eller som kan ge ett positivt dopingtest.

Ett bra exempel på detta är Sveriges mest etablerade kosttillskottsförsäljare GG, en vän till mig som tävlar på ganska hög nivå i kampsport var inne i en av deras butiker i Sthlm och blev rekommenderad produkten Attitude från San. Den var perfekt för tävlande sa de och han köpte fyra burkar eftersom det var kampanj. Han hade använt produkten i flera månader innan jag fick reda på att han använde den. Produkten ger positivt utslag vid en dopingkontroll och bör inte heller användas i mer än någon månad innan man gör ett uppehåll.

Hade han blivit testad under en tävling och testet blivit positivt så hade en stämmning direkt varit befogat.

Ett tips, läs på innehållsförteckningar innan ni köper något, om det är något ämne ni inte känner igen så ta reda på vad det är för något innan ni köper. (och lita inte alltid på säljare, det finns oftast ett stort eget intresse för dem att sälja just vissa produkter)

Mvh
Robert Lilja
Flexor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 11:55   #7
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Flexor Visa inlägg
Skojar du? De flesta fysiska butiker och internetbutiker säljer idag produkter som i någon form är dopingklassade eller som kan ge ett positivt dopingtest.

Ett bra exempel på detta är Sveriges mest etablerade kosttillskottsförsäljare GG, en vän till mig som tävlar på ganska hög nivå i kampsport var inne i en av deras butiker i Sthlm och blev rekommenderad produkten Attitude från San. Den var perfekt för tävlande sa de och han köpte fyra burkar eftersom det var kampanj. Han hade använt produkten i flera månader innan jag fick reda på att han använde den. Produkten ger positivt utslag vid en dopingkontroll och bör inte heller användas i mer än någon månad innan man gör ett uppehåll.

Hade han blivit testad under en tävling och testet blivit positivt så hade en stämmning direkt varit befogat.

Ett tips, läs på innehållsförteckningar innan ni köper något, om det är något ämne ni inte känner igen så ta reda på vad det är för något innan ni köper. (och lita inte alltid på säljare, det finns oftast ett stort eget intresse för dem att sälja just vissa produkter)

Mvh
Robert Lilja
Ok, det var mer än jag visste. Jag trodde inte att man kunde köpa sådant hur som helst i sverige längre. I stand corrected.
Gammal 2007-10-15, 12:00   #8
nelson24
Registered User

nelson24s avatar

Jag hittar tex inte 19-Norandrosta-4,9 diene-3,17 dione på listan över otillåtna substanser i World Anit-Dpoing Code 2007 (tack för tipset). Betyder det då att inköp och konsumtion är lagligt? Om det sedan ger ett possitivt utslag på ett dopingtest, är det då helt plötsligt olagligt? Mycket märkligt i så fall.

För att vara mer specifik så gäller min undran över kosttillskottet Tren Xtreme (http://www.americell-labs.com/trenxtremefacts.html) som en vän till mig har köpt på ett gym någonstans i Sverige.
Gammal 2007-10-15, 12:02   #9
EiseltUK
Registered User

Reg.datum: Jun 2002
Citat:
Ursprungligen postat av SweLabs Visa inlägg
Ämnet är troligtvis ett derivat från nandrolon. Ger garanterat positivt dopingtest.

Kasta skiten

Ja det är samma som estra-4,9 diene-3,17 dione. Lite rörigt med alla formler.
EiseltUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 12:31   #10
Flexor
Banned

Citat:
Ok, det var mer än jag visste. Jag trodde inte att man kunde köpa sådant hur som helst i sverige längre. I stand corrected.
Det säljs många produkter som är dopingklassade, men bara för att de är dopingklassade betyder det inte att de är olagliga.

Det som händer är att man som tävlande eller tränande i någon RF ansluten idrott eller RF anslutet gym blir testad så kommer man att bli avstängd, i vissa fall ges även böter (tävlande på högre nivåer).

Produkterna är inte olagliga och får därför både säljas och köpas.

Mvh
Robert Lilja
Gammal 2007-10-15, 12:32   #11
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Flexor Visa inlägg
Det säljs många produkter som är dopingklassade, men bara för att de är dopingklassade betyder det inte att de är olagliga.

Det som händer är att man som tävlande eller tränande i någon RF ansluten idrott eller RF anslutet gym blir testad så kommer man att bli avstängd, i vissa fall ges även böter (tävlande på högre nivåer).

Produkterna är inte olagliga och får därför både säljas och köpas.

Mvh
Robert Lilja
Vilka produkter t ex? Jag vet mycket väl vad som händer vid positivt prov. Det är tillgängligheten som gör mig lite förvånad.
Gammal 2007-10-15, 12:38   #12
Flexor
Banned

Citat:
Vilka produkter t ex? Jag vet mycket väl vad som händer vid positivt prov. Det är tillgängligheten som gör mig lite förvånad.
Finns många. Tänker inte diskutera dem här då jag tar avstånd från dopingklassade produkter, lagliga eller inte.

En del internetbutiker har börjat sätta ut varningstexter för att upplysa konsumenter, men det är ändå många butiker som inte upplyser konsumenterna. I en fysisk butik kan du i princip oftast glömma att de varnar om produkten är dopingklassad.

Mvh
Robert Lilja
Gammal 2007-10-15, 14:54   #13
nelson24
Registered User

nelson24s avatar

Tack för svaren. Om jag förstår er rätt så kan ett preparat vara dopingklassat utan att vara olagligt. Någon som då vågar sig på en gissning om Tren Xtreme (19-Norandrosta-4,9 diene-3,17 dione)? Är det olagligt?
Gammal 2007-10-15, 15:36   #14
EiseltUK
Registered User

Reg.datum: Jun 2002
Citat:
Tack för svaren. Om jag förstår er rätt så kan ett preparat vara dopingklassat utan att vara olagligt. Någon som då vågar sig på en gissning om Tren Xtreme (19-Norandrosta-4,9 diene-3,17 dione)? Är det olagligt?
Det är inte så stor sannolikhet att det är lagligt. Jag skulle tro att den som säljer det skulle kunna åka dig för försäljning av anabola steroider.
EiseltUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 15:47   #15
Flexor
Banned

Citat:
Omvandas till Trenbolone i kroppen, blir du testad så kan det i västa fall bli fängelse och i bästa fall böter.

Mitt råd: köp lagliga och testade produkter, det kan säkert kännas kul och spännande att testa men du kommer senare i livet inse att det inte var värt det.

Mvh
Robert Lilja

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:20.