2007-10-13, 14:59
|
|
Banned
Reg.datum: Aug 2007
|
Vitamin-/Mineral- överskott.
Tjena, ursäkta för många trådar just nu. Men vill inte dö pga vitaminanfall.
Morsan sa att hon skulle köpa multivitamintabletter till mig föra tt jag skulle få näringsbrist pga. inge frukt/grönt.
Så jag gick in på hälsovakten och skrev in vad jag åt under en dag ...  , på mina 2950 kcal den dagen fick jag överskott på samtliga mineraler och vitaminer, förutom C, där jag hade 15% ...
Överskotten var sinnesjuka; 616% av RDI på B12, 333% på Järn osv. D och E vitamin var väl ganska OK. Men resten var liksom helt  .
Finns det något negativt med det? Har inte gjort mig till på något sett utan det bara blev såhär, finns det inget negativt så fortsätter jag givetvis äta som jag gör  .
|
|
|
2007-10-13, 15:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Visst är du 15år? Du verkar intresserad och kan mycket trots din unga ålder. Men jag är lite orolig över ditt kontrollbehov över vad du stoppar i dig och hur många % av ditten och datten, väger maten och räknar micronutrienter.
Hoppas jag oroar mig i onödan...
|
|
|
2007-10-13, 15:05
|
|
Banned
|
Ja.
Nää men som jag skrev (av just den anledningen) att min morsa skulle köpa multivitamintabletter till mig, därför kollade jag. Har aldrig gjort det förut.
Tack ändå.
|
|
|
2007-10-13, 15:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Skippa dina multivitamintabletter och ät mer frukt och grönsaker så är det ju fixat.
Jag ser inte problemet. Eftersom du i övrigt är helt besatt av kosten och träningen, att äta nyttigt och optimalt etc. så borde ju även det vara en självklarhet.
Vad siffrorna i såna där program visar stämmer inte med vad du i praktiken får i dig.
Du har t.ex. INTE absorberat 333% av RDI från järn, det kan du vara säker på. Dom där sifrorna anger hur mycket maten du äter generellt sett innehåller.
Hur mycket kroppen slutligen absorberar är en helt annan sak, just järn är ett ämne med ganska låg grad av absorbtion (i en blandkost tros ca.15% av järnet från kosten tas upp om kroppens järnstatus är bra). Får du dessutom i dig väldigt mycket har kroppen ett ganska effektivt regleringssystem just för att inte få i sig för mycket.
Men att supplementera utöver den mängden är ju förstås helt onödigt.
|
|
|
2007-10-13, 15:11
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Att överäta vissa av dom fettlösliga vitaminerna och många mineraler kan ge förgiftningssymptom och mer eller mindre svåra skador på kropp och organ.
|
|
|
2007-10-13, 15:11
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Att äta mer frukt och grönt och på så sätt öka C-vitamninintaget vore nog det bästa i ditt fall. Ligger du högt på övriga vitaminer och mineraler, så känns det ju onödigt med ett tillskott av dessa. De flesta vitaminer/mineraler är dock inte så farligt att överdosera, speciellt inte om överskottet kommer från mat. Kroppen har bra system för att balansera upp intaget. Det som kan vara lite kritiskt är isf A-vitamin, så om du redan får i sig mycket A-vitamin från kosten, kan det vara klokt att isf välja ett tillskott (om du ändå väljer att äta tillskott) som inte innehåller så mkt A-vitamin (lägre än RDI). Att ta en tablett varannan dag istället för varje dag är annars ett bra sätt att "vara på den säkra sidan" med intaget samtidigt som man minskar risken för överskott.
Senast redigerad av machine gun den 2007-10-13 klockan 15:14.
|
|
|
2007-10-13, 15:15
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Att äta mer frukt och grönt och på så sätt öka C-vitamninintaget vore nog det bästa i ditt fall. Ligger du högt på övriga vitaminer och mineraler, så känns det ju onödigt med ett tillskott av dessa. De flesta vitaminer/mineraler är dock inte så farligt att överdosera, speciellt inte om överskottet kommer från mat. Kroppen har bra system för att balansera upp intaget. Det som kan vara lite kritiskt är isf A-vitamin, så om du redan får i sig mycket A-vitamin från kosten, kan det vara klokt att isf välja ett tillskott (om du ändå väljer att äta tillskott) som inte innehåller så mkt A-vitamin (lägre än RDI). Att ta en tablett varannan dag istället för varje dag är annars ett bra sätt att "vara på den säkra sidan" med intaget samtidigt som man minskar risken för överskott.
|
EDIT: Jag skulle dock som sagt endast rekommendera mer frukt och grönt och inget tillskott i ditt fall.
|
|
2007-10-13, 15:36
|
|
Banned
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Text
|
Hmm OK, tack, visste inte det där med att kroppen bara tar upp en viss del.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Att överäta vissa av dom fettlösliga vitaminerna och många mineraler kan ge förgiftningssymptom och mer eller mindre svåra skador på kropp och organ.
|
Damn ... får väl köpa hem lite vetemjöl och annat då  . För A är ju en fettlöslig, och den hade jag skapligt överskott på, samt alla mineraler.
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Att äta mer frukt och grönt och på så sätt öka C-vitamninintaget vore nog det bästa i ditt fall. .
|
Hmm, OK. Men är det farligt att inte dra ner på resten av vitaminerna?
Fan va schysst att man har en morfar med äppelträd  500g dag täcker mitt behov.
Fast sen kanske det inte gör något om man inte har exakt 100% alla dagar i veckan hela året?
|
|
|
2007-10-13, 15:46
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Överdosering av vitamin A kan leda till lindriga symptom som huvudvärk och illamående till svårare som leverskador, skelettskador, håravfall och dubbelseende vid långvarig överdosering.
Överdosering av vitamin E ökar risken för blödningar och risken för allmän dödlighet.
|
|
|
2007-10-13, 15:55
|
|
Banned
|
Ouch ... tack Grub. Utan dig skulle jag vara dö om en vecka  .
|
|
|
2007-10-14, 00:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Överdosering av vitamin E ökar risken för blödningar och risken för allmän dödlighet.
|
Jag köpte vitamin/mineraltabletter förra veckan typ... 200% av RDI på vitamin E. Dum som jag var när jag köpte dom så kollade jag inte efter på mer än zinkinnehållet, eftersom det var zinktabletter som jag var ute efter.
Anyhow. Är 200% av RDI på vitamin E farligt? Allmän dödlighet låter ju inte direkt
|
|
|
2007-10-14, 02:12
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Överdosering av vitamin A kan leda till lindriga symptom som huvudvärk och illamående till svårare som leverskador, skelettskador, håravfall och dubbelseende vid långvarig överdosering.
|
Hur stor överdosering talar vi om då?
En multivitamintablett med säg 100% RDI av vitamin E, hade kunnat varit farligt i samband med vanlig kost?
|
|
|
2007-10-14, 03:07
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Jag köpte vitamin/mineraltabletter förra veckan typ... 200% av RDI på vitamin E. Dum som jag var när jag köpte dom så kollade jag inte efter på mer än zinkinnehållet, eftersom det var zinktabletter som jag var ute efter.
Anyhow. Är 200% av RDI på vitamin E farligt? Allmän dödlighet låter ju inte direkt 
|
Från supplementwatch:
"The Daily Value for vitamin E is 30IU, but most research studies show that optimal intakes associated with health benefits are in the range of 100-800 IU – and amount that is unrealistic to be obtained from foods."
Från vitamins-supplements.org:
"The health risk of too much vitamin E is low. Vitamin E appears to be safe when consumed in amounts up to 1,000 IU a day. The National Academy of Sciences has established the daily tolerable upper intake level for adults to be 1,000 mg of vitamin E, which is equivalent to 1,500 IU of natural vitamin E or 1,100 IU of synthetic vitamin E. Doses of over 800 IU a day of vitamin E may interfere with the body's ability to clot blood, posing a risk to people taking blood thinners (anticoagulants)."
Apropå A, från samma site:
" The recommended daily allowance (RDA) of vitamin A is 2,670 International Units (IU) (US National Institute of Child Health and Human Development), (British Medical Association - 1000 mcg of retinol - equivalent to 6000 mcg of beta-carotene). The U.S. RDA (recommended daily allowance) for males age 11+ is 1,000 Retinol Equivalents (RE); the RDA for females age 11+ is 800 RE. Vitamin A is also measured in International Units (IU): 1 RE = 10 IU for plant products and 1 RE = 3.3 IU for animal products. Since beta-carotene is converted to vitamin A in the body, the body's requirement for vitamin A can be supplied entirely by beta-carotene. Six mg of beta-carotene are considered to be the equivalent of 1 mg of vitamin A. The American Food and Drug Administration has established an RDA of 5,000 IU for vitamin A, with a recommendation that pregnant women maintain their intake around 8,000 IU and that vitamin A be taken in the form of beta-carotene, which is not considered toxic. Therapeutic doses have ranged as high as 50,000 IU for adults. However, any high dose therapy (more than 25,000 IU for an adult or 10,000 IU for a child) should be closely monitored by a healthcare professional. Pregnant women, however, should not use doses of vitamin A greater than the U.S. RDA (5,000 IU/day) without a physician's recommendation and supervision. Nursing mothers should avoid doses of vitamin A great than the U.S. RDA (5,000 IU daily), unless prescribed by a physician."
Men ta inte det som sägs ovan för guds sanning.
|
2007-10-14, 04:24
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
High-dosage (≥400 IU/d) vitamin E supplements may increase all-cause mortality and should be avoided.
|
Annals of Internal Medicine. 4 January 2005 | Volume 142 Issue 1 | Pages 37-46
|
|
|
2007-10-14, 07:01
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Tillskott av E-vitamin är säkert inte rätt väg.
E-vitamin är egentligen 7 olika tokofetoler och tokotrienoler. Alfa-tokoferol är ämnet med störst vitaminaktivitet och nästan uteslutande finns i alla tillkskott.
Det finns skillnader mellan de olika E-vitaminerna och de hamnar på lite olika ställen i kroppen. Vissa stannar i levern, andra far runt i kolestrolpartiklarna i blodet, vissa hamnar i olika organ osv. Jag har det inte i huvudet vilka och var men det kan ju finnas fördelar att inte lägga alla äggen samma korg. Utan istället använda blandningen som tillskott. Då kan man ju också undvika de giftiga effekterna.
Ännu bättre är att få i sig sitt dagsbehov och därefter ta andra antioxidanter eftersom de sammverkar.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:11.
|

|