Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-15, 12:26   #1
prOtotype
Wants brinner!

prOtotypes avatar

Reg.datum: Jan 2009
Tre dåliga saker - vilken ska jag ordna?

Träningen går bra, jag kör tungt och blir starkare. Mina resultat hade antagligen kunnat vara mycket bättre.

Nu är det så att jag har tre problemområden, och jag funderar på vilket jag ska ta tag i först/vilket som hämmar min utveckling mest.

Jag sover för lite - ofta 5-6 timmar per natt och ibland mindre. Nästan bara helgerna som jag är över 6.5 timmar. Kompenserar med koffein i mängder.

Jag dricker för ofta - 2-3 gånger i veckan, varav en eller två kan bli ordentliga omgångar. Försöker träna mer i samband med lugna dagar.

Jag äter för mycket skräp - försöker just nu lägga på mig några kilon och för att komma upp i ett kaloriöverskott har jag också börjat äta mycket skräp/godis/chips. Jag har på min nuvarande vikt svårt för att få i mig tillräckligt om jag äter "ren" mat. Blir illamående av för mycket fet mat.

Vägde imorse 77.5kg, jag siktar på att nå kanske 84 fram tills januari/februari/mars och sedan försöka gå sakta nedåt fram till sommaren och förhoppningsvis kunna stanna på 80kg hård.

Jag är alldeles för hedonistisk för att kapa allt på samma gång.
Så: Vilken av dessa saker borde vara prio ett att ta tag i för att förbättra min utveckling?
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 12:27   #2
Lillleif
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
De tre hänger ihop. Alkohol och dålig mat ger dålig sömn. Fixa drickandet och kosten så kommer sömnen på köpet ska du se.

Edit: Koffein ger även det dålig sömn.
Lillleif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 12:41   #3
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Dricka alkohol 2-3 gånger i veckan är den helt klart största boven i det här dramat.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 13:12   #4
prOtotype
Wants brinner!

prOtotypes avatar

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Lillleif Visa inlägg
De tre hänger ihop. Alkohol och dålig mat ger dålig sömn. Fixa drickandet och kosten så kommer sömnen på köpet ska du se.

Edit: Koffein ger även det dålig sömn.
Det handlar inte om så dålig sömn, det handlar om att jag alltid har så mycket saker jag vill göra så jag går aldrig och lägger mig i tid. Så fort jag lägger mig sover jag som ett barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Dricka alkohol 2-3 gånger i veckan är den helt klart största boven i det här dramat.
Misstänkte nästan det och har redan börjat kapa på det - ska nu vara vit oktober ut och sen försöka ta det lugnare överlag. Problemet är att jag har sååå jävla roligt när jag är ute och ännu roligare när jag dricker lite.
Det är väl bara att gå tillbaka till samma sak som jag tränade på förut - att vara ute utan att dricka
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 13:20   #5
HulkH
Registered User

HulkHs avatar

Reg.datum: Apr 2010
Fixa alla på en gång?

TEx med sömnen så säger du att du har mkt att ordna, prioritera och lägg upp sakerna du måste göra ungefär när och vilken dag. Inte något direkt schema men så du vet själv UNGEFÄR när du ska jag vad.

Som nån skrev så trr jag också alkoholen är det största problemet, kan du inte bestämma att du festa en gång vid ett viss tillfälle i månaden tex?
Då kmr du troligtvs se fram emot det mera också, eller som sagt, så festar du utan alkohol.
HulkH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 13:23   #6
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Att försöka fixa ett problem lite sådär halvhjärtat brukar mest vara slöseri med tid och energi. Bestäm dig för vad du vill göra istället.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 14:07   #7
mixedskills
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
Beroende på hur du påverkas av att sova 5-6 timmar per natt, så är ju sömnproblem alltid prio nr 1 att "fixa". Hela ens grundläggande mående utgår ifrån tillräcklig sömn, så satsa på det och se om inte det andra löser sig med det.
mixedskills är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 17:19   #8
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av arf pingvin Visa inlägg
dricka alkohol 2-3 gånger i veckan är den helt klart största boven i det här dramat.
+1

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 17:51   #9
Onigiri
Registered User

Onigiris avatar

Reg.datum: Aug 2008
Drick du, håll nere på skräpätandet istället. Supandet kommer du eventuellt ur med tiden ändå då det inte låter som att du sitter i något sorts alkoholism-träsk. Ett tips kan ju vara att du aldrig eller mer sällan dricker dig riktigt full, det är ändå då man har tråkigast när alla sinnen börjar krångla.

Minskar du på drickat och äter bättre mat så kommer antagligen bättre sömn på köpet med.
Gammal 2010-10-15, 19:02   #10
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Onigiri Visa inlägg
Drick du, håll nere på skräpätandet istället. Supandet kommer du eventuellt ur med tiden ändå då det inte låter som att du sitter i något sorts alkoholism-träsk. Ett tips kan ju vara att du aldrig eller mer sällan dricker dig riktigt full, det är ändå då man har tråkigast när alla sinnen börjar krångla.

Minskar du på drickat och äter bättre mat så kommer antagligen bättre sömn på köpet med.
Som jag förstår det vill han bli större och starkare. Skräpmaten är inte problemet. Sund husmanskost vore bättre men får han bara i sig kalorier och kanske nån proteinshake spelar det faktiskt inte så stor roll vad han äter.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 19:05   #11
svennebanan
Banned User

Reg.datum: Dec 2009
Hur gammal är du?
svennebanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 19:40   #12
Botrik
Registered User

Botriks avatar

Reg.datum: Jan 2008
Svårt att få i dig överskott av "ren" mat på 77,5 kg?

Sluta larva dig och ät.
Botrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 19:48   #13
Crocker
Registered BAWS!

Crockers avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Botrik Visa inlägg
Svårt att få i dig överskott av "ren" mat på 77,5 kg?

Sluta larva dig och ät.
Alla har inte lika lätt att äta som du, tyvärr.
Gammal 2010-10-15, 19:48   #14
mbruhn86
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Ja jag vet iaf hur det har gått för mig och min träning när jag dricker och det går så bra så! Dricker mellan 1-2 ggr i veckan och tränar mina 5 pass i veckan och sover väll 6-7 timmar om dagen ofta MINDRE på helgerna med tanke på fest osv. Jag har gått upp bra sen jag började träna och fått mer volym så det låter kanske bara som att du är i en svacka fortsätt som du gör istället! om det inte är så att du ska satsa på tävling eller något sådant! då ska du ju klart skära ner på allt och sova mer! men annars är det bara att prioritera! vill du festa så ska du festa! visst skräpet kan du skita i att äta! kanske inte helt men skär ner iaf!
mbruhn86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 19:53   #15
Botrik
Registered User

Botriks avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
Alla har inte lika lätt att äta som du, tyvärr.
Du har rätt.

Vissa har det ännu lättare.
Botrik är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:13.