Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-12-03, 13:28   #1
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk

Reg.datum: Jul 2015
Asymmetriska muskler, vad göra?

Har länge haft asymmetri i musklerna på överarmarna som inte påverkar mer än estetiskt vad jag kan märka. Lite halvt oviktigt för denna frågan men ändå:

Nu till det verkliga problemet: Jag har upptäckt en asymmetri i vastus medialis. Vänster sida är betydligt större. Samtidigt har jag problem med höger knä. Jag tror det kan finnas ett samband.

Visst kan det vara så att jag har olika långa ben eller någon vinkel i höftleden som är asymmetrisk och som musklerna bara anpassar sig efter men just nu tänker jag mig att knäproblemet kanske kan avhjälpas något om vastus medialis på höger sida lär sig användas och kanske blir starkare.

Jag har möjligen böjt lite snett. Om det beror på benlängd, höftvinkel eller en obalans i musklerna eller en kombination av några av de faktorerna eller någon annan vet jag inte. Däremot borde det inte en starkare vastus medialis på höger sida göra någon större skada.

Hur stärker man då upp svaga muskler på en sida? Jag vill gärna göra det mesta av jobbet utanför gymmet, då passen annars riskerar att bli för långa och så antingen skippar jag det för att det är tråkigt eller så missar jag kanske mitt tåg på grund av det. Så jag har tänkt att bland annat använda mig av split-squats med bakre foten på en stol, soffa, säng eller trappa.

Men hur?
1. Ska jag träna den starka sidan mindre, eller inte alls?
2. Räcker det med volym och frekvens, dvs kroppsvikt och hög-reps eller måste jag ta till vikt?
3. Fler övningar för VMO?
4. Mitt ogenomtänkta förslag till mig själv: 3x12-20 kroppsvikt split squats varje dag på höger ben, 1 set på vänster ben? Med fokus på djup, knee tracking, långsamma reps och att sluta en bra bit innan fail så inget blir snett och så att min vanliga träning inte störs.

Det verkar inte funka att bara göra samma sak på båda sidorna för mig då jag omedvetet anstränger sidorna olika antingen både på gymmet och i vardagen eller mest vid vissa aktiviteter.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 16:02   #2
JonasF
Registered User

JonasFs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Pistolsquats?
JonasF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 16:38   #3
Gerdler

Har svårt att göra dem med korrekt knee tracking, speciellt med höger ben. Klarar inte särskilt många och har för dålig rörlighet för att göra dem utan dragassistans framifrån. Annars är de väl bra, om man är på gymmet och är uppvärmd.
Gammal 2016-12-03, 19:14   #4
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
Kan nog vara en idé att köra komplement som utfall där fokus ligger på perfekt utförande och aktivering av rätt muskler.

Alla är inte helt symmetriska i sin fysik heller, det handlar mycket om genetik. Men om man märker styrke/uthållighetsskillnader så kan det vara smart att åtgärda såklart.

Tänk även på att trycka ut knäna i böjen samt att ha en så bra teknik (Så bra symmetri som möjligt t.ex.) genom alla lyft.

Tror att jag har lite samma problem, då mitt vänsterben kan fyllas med mjölksyra / bli trött vid enbensövningar/knäböj etc medans det knappt känns i högern.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 22:25   #5
arogen
Registered User

arogens avatar

Reg.datum: Jan 2013
Samma problem här sa min naprapat.

Instagram; aarogen
arogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 23:23   #6
Gerdler

Citat:
Ursprungligen postat av arogen Visa inlägg
Samma problem här sa min naprapat.
Vad ville han att du skulle göra då? Är det löst?
Gammal 2016-12-04, 07:51   #7
arogen
Registered User

arogens avatar

Reg.datum: Jan 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Vad ville han att du skulle göra då? Är det löst?
Han sa att det inte behöver vara fel egentligen, att det kan vara genetiskt att en sida är större/starkare än den andra. Men att utföra basövningar med bra teknik och föröka ta i med bägge sidor är bra. Jag kör också mycket med hantlar, för att bägge sidor ska försöka ta i lika mycket.

Instagram; aarogen
arogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-04, 11:58   #8
Gerdler

^^Ok, men våra Mr Olympia-aspirationer kan ju äventyras av detta, tänkte han inte på det?

Jag knäböjer ca 130kg, vilket suger get, för en motionär, men om det är så att vänster ben tar ~65% av det så är jag god för 170kg istället om jag uppnår symmetri. Nu tror jag inte det är så stor skillnad men om jag bara ser till storleken på VMO, och inget annat, så är det fullt rimligt.

Senast redigerad av Gerdler den 2016-12-04 klockan 11:59.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:13.