2013-04-23, 08:32
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
TV - värt att satsa på?
Hittar tyvärr inte tråden, så startar en ny.
Var igår och tittade på Samsungs nya LED-tv i 8-serien och blev väldigt imponerad. Men priset på 22 000 är lite saftigt.
Hittade sen 2012 års modell av 8-serien för 12 000 istället. Är det någon som äger denna tv, eller har någon form av input att ge? Är den värd att köpa?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167020
Inte passande för min rubrik, men passar på att slänga ut en fråga angående Sonos soundbar som jag även är intresserad av.
|
|
|
2013-04-23, 08:34
|
|
|
Star Wars
Reg.datum: Sep 2012
|
Har nästan den. Har en liknande samsung i samma storlek, fast utan 3D
Är riktigt nöjd
|
|
|
2013-04-23, 08:36
|
|
|
Duck and Cover!
Reg.datum: May 2011
|
Samsung är bra grejjer.
Gör en snabb googling på modellen du kollat på och kolla reviews på nätet för att se vad som är just bra alternativt dåligt med den modellen eller om du hittar omdömen på t.ex. prisjakt.
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
|
|
|
|
2013-04-23, 08:42
|
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ronn
Samsung är bra grejjer.
Gör en snabb googling på modellen du kollat på och kolla reviews på nätet för att se vad som är just bra alternativt dåligt med den modellen eller om du hittar omdömen på t.ex. prisjakt.
|
Njaeee, överhypade bland okunniga är mer rätt.
Ska man ha en bra tv-apparat så skulle jag inte köra på LCD utan Plasma. Panasonic är bäst på den fronten.
Omdömen på prisjakt? Isf är genomsnittstv-apparaten bäst i världen. Har man dålig koll är det lätt att ge 10/10.
Vilken tv-apparat är sämre än den som är 6 år gammal?
Har en Sonos soundbar på jobbet, spelar bra i mina öron, men jag kan noll om ljud.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2013-04-23, 08:44
|
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
46ES8005 (2012) är riktigt prisvärd @ 12K! Om du inte är finsmakare så kan du jävligt mycket roligare för de 10K du sparar mot att köpa senaste 46F8005. Ett exempel är ju Sonos PlayBar! Den är för sin storlek riktigt schysst, och ihop med Sonos Sub är det en sjukt rolig kombo för de med ont om plats/noll intresse för stora högtalare. Var det nåt speciellt med PlayBar du undrade?
Edit: Ja, att Samsung "är bra grejer" är definitivt inte allmängiltigt. Men deras ES8005 är med dagens priser ett bra köp för de flesta! Speciellt i 46 tum där man borde slippa modellens akilleshäl (=clouding). Det rekommenderas dock att googla efter optimala bildinställningar och sätta sig en timme eller två och leka lite bland inställningarna, då kan bilden bli riktigt fin. Men rakt ur kartongen är den ganska blå, med övermättade färger och massa "förbättrings"-tjohej påslaget.
Edit2: Sen visst, du kan få en Panasonic 50ST60Y, som är bättre i ett lite mörkare rum, för samma pris typ. Tittar du mest på TV under kvällar, eller har ett lite mörkare TV-rum (utan stora ljusinsläpp) som jag har, så får du 4 extra tum och aningen trevligare bild för samma pris.
Senast redigerad av hahavaffan den 2013-04-23 klockan 08:50.
|
|
|
2013-04-23, 08:46
|
|
|
Duck and Cover!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Omdömen på prisjakt? Isf är genomsnittstv-apparaten bäst i världen. Har man dålig koll är det lätt att ge 10/10.
|
Man tittar inte efter snittbetyg man kollar på dom negativa betygen och varför dom anser det negativt, om en produkt har ett problem t.ex. clouding och så vidare så framkommer det ofta bland kommentarerna från dom som köpt den, det är information som annars inte framkommer förens man upptäcker det själv.
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
|
|
|
|
2013-04-23, 08:51
|
|
|
Plomeros
Reg.datum: Jun 2010
|
Jag har serien under från 2012 fast 55" (55ES7005) och är riktigt nöjd!
Som hahavaffan sa, man får lägga lite tid på bildinställningar för att få det riktigt läckert, men det är det lätt värt.
Jag skulle säga; Köp 2012 års modell. Så jävla stor skillnad är det inte att det är värt 10k att köpa årets modell.. Dessutom släpper ju Samsung snart sina evolution KIT, vilket i princip innebär ny hårdvara för TVn. Vet dock inte hur de kommer ligga i pris, men ska släppas en ny box varje år i några år framöver för dessa modeller.
|
|
|
2013-04-23, 09:45
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan
46ES8005 (2012) är riktigt prisvärd @ 12K! Om du inte är finsmakare så kan du jävligt mycket roligare för de 10K du sparar mot att köpa senaste 46F8005. Ett exempel är ju Sonos PlayBar! Den är för sin storlek riktigt schysst, och ihop med Sonos Sub är det en sjukt rolig kombo för de med ont om plats/noll intresse för stora högtalare. Var det nåt speciellt med PlayBar du undrade?
Edit: Ja, att Samsung "är bra grejer" är definitivt inte allmängiltigt. Men deras ES8005 är med dagens priser ett bra köp för de flesta! Speciellt i 46 tum där man borde slippa modellens akilleshäl (=clouding). Det rekommenderas dock att googla efter optimala bildinställningar och sätta sig en timme eller två och leka lite bland inställningarna, då kan bilden bli riktigt fin. Men rakt ur kartongen är den ganska blå, med övermättade färger och massa "förbättrings"-tjohej påslaget.
Edit2: Sen visst, du kan få en Panasonic 50ST60Y, som är bättre i ett lite mörkare rum, för samma pris typ. Tittar du mest på TV under kvällar, eller har ett lite mörkare TV-rum (utan stora ljusinsläpp) som jag har, så får du 4 extra tum och aningen trevligare bild för samma pris.
|
Tack, i vårt fall har vi ett rum på 45 kvm som har mkt ljusinsläpp och då är LED > Plasma vad jag vet.
Angående Sonos playbar så undrar jag hur bra den är för film. Ville helst slippa subbas och sådant. Har idag en B&W anläggningen med M1 högtalare och vill slippa alla sladdar och hoppas att denna är ett ok alternativ. Är absolut ingen ljudnörd heller, utan vill ha en helt ok upplevelse helt enkelt.
|
|
|
2013-04-23, 09:47
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Holmeros
Jag har serien under från 2012 fast 55" (55ES7005) och är riktigt nöjd!
Som hahavaffan sa, man får lägga lite tid på bildinställningar för att få det riktigt läckert, men det är det lätt värt.
Jag skulle säga; Köp 2012 års modell. Så jävla stor skillnad är det inte att det är värt 10k att köpa årets modell.. Dessutom släpper ju Samsung snart sina evolution KIT, vilket i princip innebär ny hårdvara för TVn. Vet dock inte hur de kommer ligga i pris, men ska släppas en ny box varje år i några år framöver för dessa modeller.
|
Tack för tipset. Nu kan jag självklart googla det här, men om du har lust får du gärna berätta lite hur man går till väga för att hitta de bästa bildinställningarna. Det här evolution KIT har jag inte hört något om heller, är det något som fungerar till modellen jag länkat till t ex?
|
|
|
2013-04-23, 09:56
|
|
|
Plomeros
Reg.datum: Jun 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Calleman
Tack för tipset. Nu kan jag självklart googla det här, men om du har lust får du gärna berätta lite hur man går till väga för att hitta de bästa bildinställningarna. Det här evolution KIT har jag inte hört något om heller, är det något som fungerar till modellen jag länkat till t ex?
|
Jag har nog en bra länk sparad hemma med bildinställningar, ska försöka minnas ikväll.
Du har länkat UE46ES8005, som är 2012-versionen av 800-serien. Jag själv har 700-serien (fast i 55"), skillnaden är inte såvärst stor.
Båda TV-apparater har stöd för Evolution Kit (tror de som stöds är ES600, ES700, ES800 samt E800 serierna). Kortfattat så är det en liten box som fästes på baksidan av TVn och den innehåller ny processor, ny grafikprocessor samt minne. Det ska väl ge en snabbare/bättre TV, och det ingår väl också ny mjukvara.
Smart TV är väl inte så jävla ball som det kanske låter, men jag har mina förhoppningar om att det faktiskt kan bli något riktigt bra. Vi får väl se..
Jag tror att priset för Evolution Kit ligger på $299, men det är ju inte spikat för Sverige ännu. Tror de släpps i Maj.
|
|
|
2013-04-23, 10:03
|
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Calleman
Tack, i vårt fall har vi ett rum på 45 kvm som har mkt ljusinsläpp och då är LED > Plasma vad jag vet.
Angående Sonos playbar så undrar jag hur bra den är för film. Ville helst slippa subbas och sådant. Har idag en B&W anläggningen med M1 högtalare och vill slippa alla sladdar och hoppas att denna är ett ok alternativ. Är absolut ingen ljudnörd heller, utan vill ha en helt ok upplevelse helt enkelt.
|
Tänkte du skaffa 5.1 ihop med Play3, eller bara ha PlayBar? Om du har en sub till dina M1or idag, så kommer du bli gravt besviken på PlayBarens basförmåga, men kör du utan sub idag och jämför rakt av mot M1or eller TVns inbyggda högtalare så är det mer jämnt skägg eller en klar uppgradering. Fördelen med Sonos Sub är att du kan ställa den bakom soffan eller lägga den under soffbordet, bara du har en strömkabel. Den kostar ju förvisso en slant, men byter du ut ett B&W M1-baserat 5.1-system så är det ju ingen fara
|
2013-04-23, 10:47
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan
Tänkte du skaffa 5.1 ihop med Play3, eller bara ha PlayBar? Om du har en sub till dina M1or idag, så kommer du bli gravt besviken på PlayBarens basförmåga, men kör du utan sub idag och jämför rakt av mot M1or eller TVns inbyggda högtalare så är det mer jämnt skägg eller en klar uppgradering. Fördelen med Sonos Sub är att du kan ställa den bakom soffan eller lägga den under soffbordet, bara du har en strömkabel. Den kostar ju förvisso en slant, men byter du ut ett B&W M1-baserat 5.1-system så är det ju ingen fara 
|
Ja, jag har en sub i samma serie och förstärkare såklart. Men är så trött på att ha högtalare och sladdar. Men då kör jag nog på en soundbar till detta och ser hur det låter. Kan man alltid komplettera med 1-2 andra Sonos högtalare och ev. en sub om det skulle behövas. Gillar att man enkelt kan integrera musik i Sonos med iPhone iPad.
Tack för input!
|
|
|
2013-04-23, 10:48
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Holmeros
Jag har nog en bra länk sparad hemma med bildinställningar, ska försöka minnas ikväll.
Du har länkat UE46ES8005, som är 2012-versionen av 800-serien. Jag själv har 700-serien (fast i 55"), skillnaden är inte såvärst stor.
Båda TV-apparater har stöd för Evolution Kit (tror de som stöds är ES600, ES700, ES800 samt E800 serierna). Kortfattat så är det en liten box som fästes på baksidan av TVn och den innehåller ny processor, ny grafikprocessor samt minne. Det ska väl ge en snabbare/bättre TV, och det ingår väl också ny mjukvara.
Smart TV är väl inte så jävla ball som det kanske låter, men jag har mina förhoppningar om att det faktiskt kan bli något riktigt bra. Vi får väl se..
Jag tror att priset för Evolution Kit ligger på $299, men det är ju inte spikat för Sverige ännu. Tror de släpps i Maj.
|
Den där länken tar jag mer än gärna emot. Låter rätt nice med ett litet kit att köpa till också ifall man vill ha ut lite mer av tv:n framöver.
Tack för hjälpen, och jag hoppas du kommer ihåg länken
|
|
|
2013-04-25, 07:26
|
|
|
Registered User
|
Om någon är intresserad så blev det ett inköp igår.
Tar gärna tips på inställningar om någon har sådana?
|
|
|
2013-04-25, 10:55
|
|
|
Registered User
|
Min gamla plasma-TV är på väg att ge upp verkar det som så det är aktuellt att köpa något nytt. Jag undrar om det är någon som har några tips på lämpliga modeller. Här är de krav som jag tänkt mig och den informationen som jag tänker att ni kan vara hjälpta av:
Plasma eller LCD/LED - Kvittar
Strolek - inte mindre än nuvarande som är 42"
Pris - Helst under 10.000
Smart-TV - Varför inte, inte ett absolut krav. Kan lika gärna koppla dator till TV
3D - Kvittar, kommer troligen inte användas alls eller i väldigt begränsad omfattning.
Nuvarande TV-leverantör - Boxer (har HD-box)
Kommande TV-leverantör - fiberanslutning skall vara klart i höst och TV skall ingå i det, hastighet 1000/1000.
HiFi intresse - lågt, pris>marginell kvalitetsförbättring
TVrummet är väl upplyst av en j-a massa fönster.
|
|
|
| Ämnesverktyg |
|
|
| Visningsalternativ |
Linjär visning
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:43.
|

|