2013-04-07, 00:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Stöld samt obehörigt uttag från VISA-kort. Råd?
Hej,
Var ute på krogen igår, och påvägen hem frågar 3 utländska män mig om cigg.
Jag röker inte, men vi fortsätter prata. De var från Ukraina och hade frågor om Stockholm, vart man kunde gå osv för att ha kul nu när de var/är här på besök.
De verkar trevliga, och jag frågar om de vill komma upp på en whiskey.
Naivt och riktigt dumt, men jag ville bara vara trevlig och behandlad som jag själv skulle uppskatta när jag är utomlands.
Det som händer är att de smäller till mig i huvudet efter en stund. Efter det har jag inga minnen, utan vaknar vid 4 idag och allt är svart efter det.
Får panik, upptäcker att de stulet div saker såsom parfymflaskor.
Har inte så mycket värdesaker hemma förutom tv och de tog inte tvn.
Ser att plånboken samt nycklar är borta.
Kollar kontot och de har plockat ut 15000 kr vid 7-tiden nu på morgonen.
Hela den här händelsen känns väldigt kränkande, och som jag känner nu är jag väldigt besviken på hur folk kan behandla varandra.
Jag tog ut pengar innan jag träffade på dem, men såg dem inte överhuvudtaget då. Sannolikt är i vart fall att det är där de fick tag på min kod.
Jag har polisanmält och ska reklamera det obehöriga uttagit på swedebank när transaktionen har bokförts från skyddat belopp.
Jag måste också byta lås, vilket jag inte hade pengar till idag eftersom jag vaknade så sent så jag sitter här inatt och vaktar om de kommer. Känns lite vidrigt om jag ska vara ärlig.
Vad tror ni om att jag kanske kan få tillbaka pengarna?
Har ni några tips och kanske själva vart med om något liknande?
bankomaten har nog kamera, vem bör jag ligga på om det, polisen eller banken?
Tusen tack på förhand!
|
|
|
2013-04-07, 00:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2013
|
Varför har människor mer än 1000kr på det konto som är anslutet till ens betalkort? Sätt över när det behövs istället så slipper man bli av med så mycket pengar. Eller du kanske blev av med kredit?
Du lär få tillbaka pengarna.
Tråden känns dock som en tråkig trollning. I annat fall är det väldigt konstigt att en människa som verkar sund och normal i övrigt, ensam bjuder in tre öststatsgrabbar på kaffe mitt i natten. Har du varit i Ukraina? Det är ett jävla pissland med maffia, korrupt polis, smågangsters i varenda gathörn och total jävla misär i allmänhet. Hoppas att du inte beter dig lika naivt i framtiden.
|
|
|
2013-04-07, 04:56
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av nissepelle
Varför har människor mer än 1000kr på det konto som är anslutet till ens betalkort? Sätt över när det behövs istället så slipper man bli av med så mycket pengar. Eller du kanske blev av med kredit?
Du lär få tillbaka pengarna.
Tråden känns dock som en tråkig trollning. I annat fall är det väldigt konstigt att en människa som verkar sund och normal i övrigt, ensam bjuder in tre öststatsgrabbar på kaffe mitt i natten. Har du varit i Ukraina? Det är ett jävla pissland med maffia, korrupt polis, smågangsters i varenda gathörn och total jävla misär i allmänhet. Hoppas att du inte beter dig lika naivt i framtiden.
|
Ja, hela situationen skriker dåligt omdöme. Jag är mycket glad att det inte blev värre än vad det faktiskt var.
Hur som helst, har jag inte min pinkod uppskriven någonstans, och plånboken är alltid i min framficka i byxorna. De måste således ha visiterat mig och tagit plånboken efter att de slagit ner mig.
http://bankforsakring.konsumenternas...ehoriga-uttag/
"Grov oaktsamhet
Vid bedömningen av om kortinnehavaren har varit grovt oaktsam, tas hänsyn till att kontokort är avsedda att vara lättillgängliga och kunna användas i stället för pengar även vid mindre inköp. Har kortet till exempel lämnats kvar i en ficka, väska eller bil som inte stått under uppsikt, bedöms detta i regel som grov oaktsamhet. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har prövat ett stort antal fall som gällt vad som ska anses som grovt oaktsamt i samband med förlust av kort"
Tror ni att banken skulle kunna hävda att jag var oaktsam som tagit med mig okända människor hem? Bör jag nämna detta för banken?
Eller ska jag bara säga till banken att jag blev nerslagen och rånad och att de måste ha sett koden när jag tog ut pengar alternativt skimmat mig?
Jättetack för svaren!
|
|
|
2013-04-07, 06:19
|
|
Scarpa the chef
Reg.datum: Aug 2012
|
Du sat att du plockat ut pengar innan händelsen?
och att de hade plockat ut 15 K ?
Går ej ihop max uttag på 7 dagar är 15K inte en krona över.
anyway lycka till m8!
|
|
|
2013-04-07, 06:26
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Det är vanligt att någon spanar när du tar ut pengar, behöver inte vara GM, därefter sköter någon annan stöld av kort. Skönt att du kom "lindrigt" undan.
Att ensam ta upp ett gäng okända män är förvisso snällt men riskabelt som du fick erfara. Hoppas det löser sig med det ekonomiska. Pengar för nytt lås tar du på egen eller hyresvärdens försäkring.
|
|
|
2013-04-07, 06:39
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Att bli nerslagen och rånad kan nog inte ens av den mest nitiska bank bedömas som oaktsamhet.
|
|
|
2013-04-07, 06:39
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wzup2u
Du sat att du plockat ut pengar innan händelsen?
och att de hade plockat ut 15 K ?
Går ej ihop max uttag på 7 dagar är 15K inte en krona över.
anyway lycka till m8!
|
Stämmer, de tog ut 14500 kr och jag 500 kronor.
Tack!
|
|
|
2013-04-07, 06:51
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av gober
att bli nerslagen och rånad kan nog inte ens av den mest nitiska bank bedömas som oaktsamhet.
|
+1
|
|
|
2013-04-07, 07:40
|
|
Leg Siúmpba unstrutor,ü¨¨
Reg.datum: Mar 2002
|
Ev berusning skulle jag nog utlämna att berätta om,
sen hur mycket man kan plocka ut på ett bankomatkort är olika, nordea har 20K som gräns på en 7dagars period
"Enda gången jag backar är när jag tar sats"
|
|
|
2013-04-07, 07:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Vem i hela friden tar upp 3 okända utländska män till sin lägenhet på nattetid? Och vem sätter sig och börjar diskutera pengafrågan på ett forum istället för att ringa polisen och besöka ett sjukhus?!
|
2013-04-07, 08:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord
Vem i hela friden tar upp 3 okända utländska män till sin lägenhet på nattetid? Och vem sätter sig och börjar diskutera pengafrågan på ett forum istället för att ringa polisen och besöka ett sjukhus?!
|
En berusad yngre man som levt aningen skyddad och därmed i tro att en fin gest från undertecknads sida resulterar i en fin gest tillbaka.
Fortf. ganska chockerad över man blir välkomnad hem till någon, dricker dennes dryck och sedan betalar tillbaka med en smäll i bakhuvudet och att länsa ett bankkonto.
Händelsen inträffade natten mellan fredag och lördag, så naturligtvis ringde jag polisen så fort jag vaknat till och insåg situationen jag hamnat i, vill mest nu ta reda på om det finns något hoppom att få tillbaka en del eller alla pengar.
|
|
|
2013-04-07, 08:12
|
|
nattzor
Reg.datum: Feb 2013
|
Jag har inget att tillägga om huruvida du får dina pengar osv, vill bara säga att den människokärlek du har visat upp med att bjuda in de här tre främlingarna var riktigt fin och jag hoppas att du inte tappar din tilltro och nyfikenhet till medmänniskor från andra kulturer.
Har själv väldigt god erfarenhet av att låta random människor från mest överallt som jag inte alls känner husera här hemma så det är bara fint.
|
|
|
2013-04-07, 08:19
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Finns väl alltid kamera vid uttagsautomater?
Bara berätta för banken vad som hänt (typ) och utelämna berusningen.
|
|
|
2013-04-07, 08:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord
|
"Vem i hela friden tar upp 3 okända män till sin lägenhet nattetid" skulle det väl vara?
|
|
|
|
2013-04-07, 08:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Hanteras detta verkligen direkt med banken? Känns som det borde vara en gemensam insats mellan bank, polis och eventuellt försäkringsbolag.
Citat:
Ursprungligen postat av manekin
"Vem i hela friden tar upp 3 okända män till sin lägenhet nattetid" skulle det väl vara?
|
Ja, varken eller är att rekommendera.
Senast redigerad av eternallord den 2013-04-07 klockan 08:31.
|
|
|
Ämnesverktyg |
|
Visningsalternativ |
Linjär visning
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:04.
|

|