2026-04-14, 19:48
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2026
|
Reaktiv pec sena
Efter ett press pass där mitt sista set i lutande bänk blev en extrem "grinder" för 6 veckor sedan så upplevde jag en "nypande" smärta där min högra pec fäster på överarmsbenet ett par dagar efter passet när jag skulle köra hantelrodd och således belastade bröstet isometriskt. När jag "testade" det så kändes pytte lite smärta initialt vid utåtrotation av överarmen i axelhöjd, men den släppte efter ett par sekunder, samma om jag gick in i en stretch vid en dörrkarm. Hantelpress var smärtfritt upp till 15 kg och jag kände väldig/värst provokation av att spänna mitt bröst och föra överarmen framför kroppen.
Jag sökte runt lite och allt pekar åt att det är en sk. reaktiv sena, vilket även AI tror baserat på mina symtom. Så efter dessa rekommendation så vilade jag den helt i 6-7 dagar och började sedan köra 3 x 15 långsam hantelpress (3/1/3) med 10 kg var tredje dag. Jag märkte en långsam förbättring och på mitt senaste pass för ~96 timmar sedan så hade jag nått 2 x 15 med 15 kg och 1 x 10 med 17,5 kg smärtfritt, och den senaste 1½ veckan så hade inget av mina provokativa test gjort ont.
Men tidigare i dag när jag körde rygg så blommade det upp från ingenstans, så nu gör samtliga test ont igen (arm framför kropp och utåtrotation), t.o.m. att pressa ihop mina händer framför kroppen gör ont nu, vilket det inte har gjort på ~4 veckor. Att det kom under rygg passet förvirrar mig, då det inte har varit några problem hittills, jag har inte heller ändrat något under dem, förutom att jag tog bort hantelrodd när jag upptäckte detta. Så nu får jag lite panik, då jag är rädd för att jag har backat tillbaka till ruta ett.
Så jag är nyfiken, har någon annan här drabbats av en reaktiv sena? Om så, hur lång tid tog det för dig innan du kunde träna normalt igen?
|
|
|
2026-04-15, 07:42
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Det låter som en tendinos/senskada ja, men kan också vara en partiell ruptur av bröstmuskeln. Ganska typiskt att det gör ont vid stretch och belastning men oftast blir bättre av cirkulation om "lagom" belastning. Går ofta bra, men det tar några veckor innan det är tillbaka på 100%.
|
|
2026-04-16, 12:01
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Det låter som en tendinos/senskada ja, men kan också vara en partiell ruptur av bröstmuskeln. Ganska typiskt att det gör ont vid stretch och belastning men oftast blir bättre av cirkulation om "lagom" belastning. Går ofta bra, men det tar några veckor innan det är tillbaka på 100%.
|
Någon ruptur är det inte, då stretchning inte har gjort ont, förutom pytte lite ibland när jag bara utåtroterar överarmen i axelnivå, men försvinner snabbt, men stretchar jag mot en dörrtröskel så gör det inte ont. Sen så gjorde inte 12,5 kg djup hantelpress ont i början och jag kunde progressera upp till 17,5 kg över ca 5 veckor, men sedan två dagar tillbaka så är den surare än vad den var i början, och nu känns t.o.m. 10 kg.
Jag har haft en liten bristning i bröstet förut, och det kändes inte alls som detta. Det här känns vid senan, inte muskeln. Så den måste ha blovot reaktiv av det setet i bänken. Hade det varit tendinos så borde det väl ha krypit sig på över tid, och inte kommit så akut? Då borde jag väl även ha fått det i min vänstra om det rörde sig om en degeneration av senan?
|
|
|
2026-04-19, 09:49
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Det kan vara olika symptom beroende på om muskeln eller senan är det som stör. Jag tror att du blandar ihop begreppen lite, och det som du kallar för en reaktiv sena är just en sena som blivit inflammerad (av olika skäl). Det finns också grader av ruptur, allt från en liten partiell till en stor, total.
|
|
2026-04-20, 07:48
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Jag håller med scratch, men jag undrar också vad man menar med en reaktiv sena, känns som ett hittepåbegrepp, typ som att "öppna höften"..
|
2026-05-03, 09:09
|
|
|
Registered User
|
Tack för svaren! Steven Low beskriver det nedan:
Citat:
Here are the stages explained:
1. Tendinopathy starts out with stress being placed on the tendon from activity or workouts. If the stress overloads the ability of the tendon to adapt then reactive tendinopathy occurs.
2. Reactive tendinopathy tends to exhibit signs and symptoms such as pain, soreness, achiness that are localized on the tendon. Symptoms generally go away with ceasing the aggravating exercises. This stage is referred to a “non-inflammatory proliferative response to excessive loading”: there may be a bit of inflammation present but it is extremely limited. In other words, there’s no such thing as “TENDON-ITIS“ despite the common use of the term.
3. Tendon dysrepair occurs when excessive loads are applied to a tendon in the state of reactive tendinopathy. The normal repair mechanisms of the tendon are disrupted by continually applying overloading forces to the tendon. An appropriate analogy would be continually pulling off scabs: it leads to the repair process being disrupted until a scar develops
4. Degenerative tendinopathy is the state of the tendon which has transitioned past a state of dysrepair. In this stage, it is possible to see small disruptions in the tendon in imaging techniques such as MRI. The tendon becomes very irritable and often symptoms do not go away with rest.
|
https://stevenlow.org/overcoming-tendonitis/
Jag är dock lite förvirrad över om jag totalt bör vila senan i detta stadiet. Han säger det, men på andra sidor som jag har läst (samt AI) säger att man inte bör göra detta, utan använda sig av en lätt vikt och volym som inte gör ont eller förvärrar det dagarna som man gradvis ökar. Som exempelvis 3 x 20 långsamma reps långt från failure 2-3 ggr i veckan, eventuellt 3 x 45 s isometriska med, fast oftare.
Ironiskt nog så har jag under de senaste 3 veckorna dragit på mer (båda quads vid vmo, triceps och brachiordialis), så jag överskattade markant min återhämtningförmåga nu när min sömn är krasslig. Jag hade ändå sänkt min volym och frevkens markant för att inte drabbas av sådan här skit. Jag hade detta i quadsen 2020, fast mycket värre, och det försvann med total vila i några månader, men också med större delen av min muskelmassa. Så frågan är om man drar ut på det om man kör lätt rehab för att motverka just detta, eller om man bör vila helt? Psyket har minst sagt tagit en smäll av detta då jag knappt kan träna något nu, lagom till sommaren med!
|
|
|
idag, 13:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Halven
Tack för svaren! Steven Low beskriver det nedan:
https://stevenlow.org/overcoming-tendonitis/
Jag är dock lite förvirrad över om jag totalt bör vila senan i detta stadiet. Han säger det, men på andra sidor som jag har läst (samt AI) säger att man inte bör göra detta, utan använda sig av en lätt vikt och volym som inte gör ont eller förvärrar det dagarna som man gradvis ökar. Som exempelvis 3 x 20 långsamma reps långt från failure 2-3 ggr i veckan, eventuellt 3 x 45 s isometriska med, fast oftare.
Ironiskt nog så har jag under de senaste 3 veckorna dragit på mer (båda quads vid vmo, triceps och brachiordialis), så jag överskattade markant min återhämtningförmåga nu när min sömn är krasslig. Jag hade ändå sänkt min volym och frevkens markant för att inte drabbas av sådan här skit. Jag hade detta i quadsen 2020, fast mycket värre, och det försvann med total vila i några månader, men också med större delen av min muskelmassa. Så frågan är om man drar ut på det om man kör lätt rehab för att motverka just detta, eller om man bör vila helt? Psyket har minst sagt tagit en smäll av detta då jag knappt kan träna något nu, lagom till sommaren med! 
|
Tack för referens, inget begrepp jag känner till att man använder i Sverige, men då vet jag var det kommer ifrån. Mig veterligen hade man nog slagit ihop steg 1 och steg 2 och kallat det för en tendinopati bara..
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:10.
|

|