Enkelt minimalistiskt upplägg som fungerar riktigt bra. Jag är 57 år och har inte varit i så bra form på 30 år - typ… Äter, sover och lever som jag gjort i decennier. Det enda som ändrats är upplägget på gym. Kanske kan någon annan ”åldring” få idéer? Utöver detta så tränar jag kampsport 3-5 pass i veckan, Taekwondo och BJJ.
Senaste sex månaderna har jag kört så här - 2 eller 3 pass i veckan.
Pass 1
Zercher-böj 5x5-7
Styrkevändning 5x5-7
Pullups 5x8-10
Kör triset, alltså alla tre övningar efter varandra, utan vila. Sen vila 180 sekunder mellan seten.
(Använder viktbälte för reglering vid dips och pullups.)
Det behövs inte så många övningar!
Hur värmer du upp inför detta? Hur lång tid tar passen med upptrappning osv? Kör du samma vikter i alla set? Känner du inte att du saknar direkt träning för exempelvis axlar?
Hur värmer du upp inför detta? Hur lång tid tar passen med upptrappning osv? Kör du samma vikter i alla set? Känner du inte att du saknar direkt träning för exempelvis axlar?
Skickat från min SM-S901B via Tapatalk
Pass 1 tar 40-45 minuter, pass 2 något längre. Jag har samma stång och vikt för z-böj och styrkevändningar, i alla set. Ökar vikten om alla set går lätt, men bryr mig inte så mycket om vikter längre. Det ska kännas bra i kroppen efter seten!
Jag är usel på att värma upp (på gymet). Lite rotationer av axlarna, lite töjningar av ben och ljumskar, lite luftböj. Vid marklyft stegar jag upp vikten som uppvärmning, 3-5 set. Dips värmer jag upp ett par set med kroppsvikt. Jag har lite känsliga axlar - mark, dips och vändningar får räcka…
Jag har börjat köra en variant av ryckmark, eller vad det kallas, alltså svävande marklyft- gärna lite upphöjt, och gör en shrug och tåhävning i toppläget. Så synkroniserat som det går. Stannar i toppen och sänker sakta,
samt stannar i botten.
För tynglyfting bör den nog göras tyngre och mer explosiv, men det är ju inte mitt syfte.
Shrugen och tåhävningen gör jag bara så länge jag kan göra det snyggt, kan jag det inte gör jag bara marklyftet tills jag gorjt vad jag tänkt.
Tycker den är najs att ha med i ett helkropps upplägg där man försöker komprimera saker.
Men det är inte den ultimata mass- eller styrkebyggaren, men lite utmanade och jobbig.
Enkelt minimalistiskt upplägg som fungerar riktigt bra. Jag är 57 år och har inte varit i så bra form på 30 år - typ… Äter, sover och lever som jag gjort i decennier. Det enda som ändrats är upplägget på gym. Kanske kan någon annan ”åldring” få idéer? Utöver detta så tränar jag kampsport 3-5 pass i veckan, Taekwondo och BJJ.
Senaste sex månaderna har jag kört så här - 2 eller 3 pass i veckan.
Pass 1
Zercher-böj 5x5-7
Styrkevändning 5x5-7
Pullups 5x8-10
Kör triset, alltså alla tre övningar efter varandra, utan vila. Sen vila 180 sekunder mellan seten.
Jag tror den största skillnaden är kortare pass (men inte mycket kortare) och därmed mer fokus. Vågar mer i zercherböj - skadade en disk för några år sedan och har varit rädd sedan dess. Zercherböj är inte lika belastande för korsryggen, åtminstone inte för mig. Dips ger mer overall för mig än bänkpress - känner att fler delar av kroppen är med. Vid marklyft jobbar jag med ca 80 kg lägre än för 4-5 år sedan - drog singlar på 225 vägandes 74 kg då. Nu gör jag 5x2-3 på 140-160 och är nöjd med det. I princip samma kroppsvikt.
Jag är heller inte lika strikt med att passen ska bli av - blir det inte av försöker jag bara acceptera det. Tidigare var jag mer petig - fick lite panik om ett pass blev uppskjutet.
Så troligen är det så att gubbkroppen mår bättre av att ta det lite lugnare och vara lite mer avslappnad. Aldrig grisa upp vikten utan lugnt och metodisk.
Jag tror den största skillnaden är kortare pass (men inte mycket kortare) och därmed mer fokus.
Detta har jag märkt att jag värderar mer och även förbättrar mig mycket, speciellt när man har andra saker man vill göra under dagen. Vet inte om det är samma för dig men styrketräningen har gått från att vara huvudfokuset för mig till att vara "enablern" som gör att jag kan göra annat, samtidigt som jag trivs även i styrketräningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen
Dips ger mer overall för mig än bänkpress - känner att fler delar av kroppen är med.
100% detta för mig med. Jag hade en period där Dips var enda bröstövningen jag gjorde - Utan tvekan den bästa utvecklingen i både styrka, muskler, och hälsa jag haft i den delen av kroppen. Sen är jag rätt dålig på dem egentligen för jag har en typ av Dips, det här med att göra "Chest Dips" jmf med "Triceps Dips" lyckas jag aldrig med, jag bara gör någon form av Dips som funkar
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen
Så troligen är det så att gubbkroppen mår bättre av att ta det lite lugnare och vara lite mer avslappnad. Aldrig grisa upp vikten utan lugnt och metodisk.
Detta är också något jag på senare år insett är viktigare än jag blev "upplärd" i. Kroppen fixar att bli slagen hårt och länge, men den slår till slut också tillbaka, och just det här med att lära sig anpassa sin träning till livet snarare än att anpassa livet till träningen gjorde stor skillnad för mig.