Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Det rör sig fortfarande om det här med att minimera andelen pålagt fläsk under viktnedgång, eller att tom förlora fläsk trots viktuppgång.
Bästa sättet i båda fallen borde ju vara att träna kondition intensivt för att få bättre kondition, fettförbränning, insulinkänslighet osv samt gå morgonpromenader för att hinna bli av med lite kroppsfett.
...
Hur som helst, är det så jäkla lyckat att gå på morgonen om nu inte målet verkligen är viktnedgång?
Eller skall man köra lite kondition på dagen bara? Problemet med det är ju att man har fullt med kolhydrater att förbränna istället för fläsk.
|
Den intensiva intervallträningens fördelar, har det sagts mig, är dels att man höjer sin fettförbränning i vila, dels att man stimulerar GH, dels att man slipper bränna
stor mängd protein och kolhydrat. Om man inte har jättemycket fläsk att bränna, kanske intensiv cardio är bättre därför.
Själv tycker jag att långa joggingturer före frukost
känns väldigt glykogentömmande och nedbrytande (av inte bara fett). Nu är det antagligen inte så smart att lita på vad man "känner" (hur kan man "känna" av saker som proteinnedbrytning, i det korta perspektivet?). Men jag blir alltid nojig och börjar oroa mig för muskelförlust efter en morgonjogg. Galet, men en sådan urlakande känsla är inte så stärkande för sinnet. HIIT
känns ju inte
urlakande på samma sätt; man blir trött, men känner ändå någon slags kraft och laddning i musklerna. Som sagt, att gå på vad man tror sig känna är kanske inte så jävla smart. Möjligtvis kan det ge en fingervisning om hur kroppen påverkas.
Pladder.