Ämne: Träna nacke
Visa ett inlägg
Gammal 2026-05-13, 12:05   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Mja, jag tyckte det var lite bakvänt också och att det bör vara baksida nacke som ska stärkas, men många främre/inre muskler, som jag förstår det, hjälper till att få huvudet i linje med kroppen.

Jag märker hur svag jag är i nacken också, för ifall jag bara biter ihop käkarna, lutar mig lite bakåt i soffan och sedan kör chins tucks, så bränner det rejält efter 20 reps.

Man kommer långt genom att lägga sig på något, ha huvudet utanför kanten, och köra 20x3, liggandes på mage, rygg, sida, sida, varje dag, ganska fort gjort
Baksidan av nacken drar huvudet bakåt (bakhuvudet nedåt, hakan uppåt) vilket ger den klassiska gampositionen. Främre delen (dvs halsmuskulaturen) rätar ut huvudet och håller det på plats i rummet (bakhuvudet uppåt, hakan nedåt/inåt). Problemet är att många är VÄLDIGT svaga i de främre, djupa, stabiliserande musklerna, vilket gör att t.ex scalener, sternocleidomastoideus och andra accessoriska muskler får jobba för att hålla huvudet på plats, vilket kan förstärka problemen.

Anledningen till att man blir svag i de djupa främre musklerna när man sitter som en gam är att de sätts i passiv insufficiens (lyfter man hakan dras ju musklerna ut i sitt längsta läge, där de är svaga).