Ämne: Träna nacke
Visa ett inlägg
Gammal 2026-05-13, 08:03   #6
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Reg.datum: Nov 2018
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
En bra progression är att utgå från samma position, dvs ryggliggande med hakan indragen, och sedan försöka lyfta huvudet från underlaget utan att "slå på" de stora musklerna, dvs sternocleidomastoideus.
Det kan vara tufft i början för de vill gärna slå på, men om man känner på halsen när man bara lätt aktiverar musklerna så kan man känna att det finns muskler djupare, som man hellre vill aktivera, som vi nördar brukar kalla "djupa nackflexorer".

Här har du en bra bild:

Tackar. ^^ Nördar ju ner mig lite extra nu i muskulatur eftersom det blev så att jag håller på att utbilda mig till PT så den var välkommen.

Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Försök även hitta en annan position framför skärmarna
Det är något som jag också försöker med att nästan ge mig ett mentalt piskrapp varje gång jag tittar ned i mobilen med böjd nacke. Sedan den där gummibandsövningen har faktiskt hjälpt en hel del. Huvudvärken finns kvar men har blivit lite bättre. Likaså sväljsvårigheterns som jag har haft med vätska har blivit bättre.

Sen en fråga då många ger mig övningar som innebär att man ska vicka huvudet framåt. Kommer det att hjälpa för att få huvudet mer "bakåt" eller ja met in i kroppens lodlinje istället för att man ska se ut som Quasimodo? ^^