Hej!
Jag har fått en skada i armen som ser ut att vara exakt samma som beskrivs i inlägget av Gober (citerat nedan).
Det är som en "sena" i armhålan, en sena som är rejält spänd, och man ser senan tydligt från dess armhålan och kan följa den hela vägen från armhålan till brachialis (där syns små indragningar i muskeln där senan löper). Om jag sträcker upp armen ovanför huvudet så syns senan väldigt tydligt i armhålan, och det är som små sträck / in-/utbuktningar på insidan av armen (brachialis).
Visat min sjukgymnast det hela häromdagen (några dagar efter att skadan visat sig). Dagarna innan var det en måttlig smärta, så länge jag inte höjde armen för mycket (och hade helt säkert fått mer smärta om jag lyft något upp till den höjden).
När sjukgymnasten undersökte "senan" är det ingen enorm smärta, men senan syntes tydligt i armhålan, och hon funderade på om bindväven runt muskulatur i överarmen ev givit vika. Eftersom jag inte hade någon smärta när hon undersökte mig, var det kanske lite svårare att säga vad detta beror på.
Timmarna efter (och 2 dagar) efter undersökningen svullnade hela armhålan upp, och lite i den andra armhålan.
Så jag har förstås pausat träningen.
Sedan gick svullnaden ner, och även smärta, men fortfarande sitter det en spänd "sena" i höger armhåla och jag har lite grand ont.
När svullnad och smärt gått ner så pass häromdagen, provade jag en försiktig armcykling baklänges och framlänges på lågt motstånd, för att se om det kändes bättre. Det gjorde det!!
Kan tillägga att den typen av träning (och även annan träning) brukar jag annars göra regelbundet. Nu dock försiktigt, vid lågt motstånd (mindre än hälften mot vad jag klarar).
Jag ska på återbesök hos min ordinarie sjukgymnast, som jag gick till för en ond axel (samma arm) för ett par år sedan. Då ska hon få titta på "senan".
Men några dagar kvar till jag kan gå dit.
Har någon här koll på vad det kan vara?
Mvh,
Filippa