Visa ett inlägg
Gammal 2023-04-22, 20:30   #2220
frys
Registered User

fryss avatar

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Gungar, tolkar dig som du menar framåt och bakåt, ja? Som sker i chins ofta. Kroppen hamnar i rörelse, momentum, gungar.
Har inte haft det problemet. Kanske började du hänga och var i rörelse när du greppade räcket så du började gunga.

Om du menar rotera sidled. Så hade jag det problemet första veckorna. Det har försvunnit helt nu. Tror det är magmuskler och axelstyrka? Känns som jag kan styra hur jag roterar (om jag vill rotera) med hjälp av hängarmen, axeln. Säkert biceps med (styrkan som krävs för gå från pronation till neutralt eller supination).
Tror det kan hjälpa om du har fötterna fram utsträckta, låsta. Inte bakom dig böjda. Har du benen framför utsträckta, upp med, så aktiverar du magmusklerna bra, får du lite magträning med på köpet.
Försök hitta en bra hänghöjd. Så du precis når ned till golvet om anstränger dig. Jag gillar inte hänga i chinsräcket som är högt upp, känns obehagligt när kör till failure och ska släppa. Då har jag en bänk framför mig som ställer mig på. Känns betydligt bättre när når failure att kunna sätta ner foten i golvet först, sen släppa greppet. Än att att släppa en halvmeter upp i luften och landa på golvet. Tror fan man kan slita av biceps om har otur där.

Jag skulle tro att bygga upp styrka för bli stabil i hänget, så en inte gungar och roterar, är väldigt bra. Bra träning för axelstabilitet, magen.

Jag släpper ut helt. Försöker vara helt avslappnad i allting förutom greppet. När greppet börjar sina, har jag märkt jag börjar spänna biceps lite, t.o.m. böja armen lite. Känns lite skadebenäget.
Jag känner inte mycket i axlarna när hänger längre. Det jag känner i är bröstet, där bröstet ansluter axeln. Stramt.
Ja precis i sidled, vilket gjorde ju självaste hänget lite svårare för handen måste jobba mer, hängde i en högt räcke men hade benet korsade bakom, kanske ska testa sträcka ut som en L-sit eller iaf knäna upp?

var lite orolig att det kändes i axeln, men det är som du säger kanske kass axelstabilitet för jag redan haft problem där innan, kanske häng faktiskt kan stärka så jag slipper bänkpressproblemen helt?

Vad har du för frekvens och volym på hängen? jag kanske bara kör 3 set en gång i veckan i 15-30s tänkte jag. o när progressen stallar kanske man köra 2 ggr i veckan. Behöver inte bli jättestark i den övningen men iaf lite bättre
frys är inte uppkopplad   Svara med citat