Citat:
Ursprungligen postat av bunkrulle
Vilka jävla spiror du har! Och mp-rekordet såg väldigt lätt ut ändå faktiskt. Snyggt jobbat!
Vad var ditt 1rm på mark? 275?
Det är märkligt hur man ibland bara tappar det helt, från ingenstans känns det som. Det kan vara en liten liten tanke som hamnar snett precis när man ska lyfta eller är i lyftet.
____
Jag hade en känsla av att ditt bruk av termen katabolism inte var hundra procent seriöst. Jag är dock för dåligt insatt för att förstå något av den där bilden du länkade till ��
De där 40 grammen (gramen?), gäller det det dagliga intaget av protein eller i anslutning till träning? Gissar efter träning eller i direkt anslutning. På en dag bör man väl äta mer än så? Oavsett om man tränar eller ej.
Och nu när jag läser vidare så inser jag att mina frågor var smått onödiga :p
Ska man baka bröd så är det inte lika noga med grammen (gramen?) som när man bakar kakor och wienerbröd och sånt. Pizzadeg lite viktigare med äggulorna. Men det mesta går att höfta. Men de gillar att vara precisa, fransmännen och italienarna, i sina recept. Och det är väl bra att de kan vara noggranna med något åtminstone.
Det där portionssystemet de har i alla andra länder än i norden (känns det som) är väl för att lura i folk så mycket skräp som möjligt. Istället för att visa hur mycket socker det är per 100 gram eller pound eller vad de nu fått fär sig att använda sig av så hittar de på att en portion är en matsked av något. Och får det att se bra ut den vägen.
Kanske är hela EU som har vårt system iof.
|
Spiror är ben, right? Kom upp det när kollade upp synonymer för ben.
De är smällfeta. Har kvinnofettinlagring. Mycket fett på lår och vader. Har inte tillstymmelse till ådror på låren. Kan skymta ådror på vaderna. Som överkroppfettreferens så kommer det fram lite ådror på nedre mage på kvällen efter jag ätit (dietär pump?). Är nog rätt ovanligt att ha ådror på magen men inte på låren. Skulle jag fettprocentgissa, är jag nog ~20% kroppsfett på underkroppen och närmare 10% än 15% på överkroppen.
Synd inte fettinlagrar lika mycket som kvinnor på rumpan, den hade gärna kunnat vara större. Överanvänder min ländrygg i mark och böj, underaktiverar rumpan.
Vore intressant att deffa ned sig rejält någon gång, kolla om det finns några muskler under fettet på underkroppen.
Markmaxet är 265. Är i min signatur, inklusive youtubevideolänk på pb-lyften.
265-markmaxet är 10 månader gammalt. Shit. Bra du frågade och jag kollade upp.
Kört mark-toppningsprogram (RSR) i sju veckor. Ska maxa nästa vecka. Fixar jag inte 270 blir jag besviken. Fixar jag inte 270 kommer jag fortsätta maxa högfrekvent ett tag.
Det med "inställning" inför ett lyft, att ta i maximalt, är något man lär sig med åren imo. Nu har jag styrkelyft i 9½ år så min hjärna vet hur ge 100% alla lyft som är "viktiga". Däremot kan man få snedträffar vid maxningar som garanterat gör en styrketappar, hjärnan skickar stoppsignal att ge maximalt kraftpåslag.
Jag var en riktig sopa på maxa i militärpressen när jag började "satsa" på den för ca 1½ år sedan. När började med den kände man verkligen hur kroppen var osäker för det var ny övning. Stångbanan kaos alla första-reppare, rep1 tyngre än rep2 ofta. Nu (1½ år senare) har det blivit betydligt bättre. Lärt mig att kunna ta i maximalt.
Marklyft är en äcklig övning eftersom man inte har någon negativ fas som ger kroppen/hjärnan feedback på hur tung vikten är. Så man blir chockad, oförberedd när går ner och greppar stången, känner plötsliga tyngden. I böj har du utgången och nedvägen som ger feedback hur tungt det är. Samma i bänkpress och MP.
Är mycket vanligt att rep2 är lättare än rep1 i marklyft (på rimlig intensitet).
Pratade till fullo om proteinmängd i sin postworkoutshake
(20 g protein om halvkropp och 40 g om helkropp [proteinet som makronutrient, inte pulvervikten]). Inte om dagligt intag. 2 g protein per kg kroppsvikt som dagsintag är bra mängd (180 för dig om väger 90 kg).
Mycket möjligt de gör så med portionsstorlek. Tror aldrig Sverige kommer gå över till det systemet utan lär fortsätta skriva ut per 100 g. Är t.o.m. svårt för mig som vägt min mat i 13 år att gissa hur mycket X livsmedel väger, uppskatta vikt för uppskatta kalorimängden.
Färdigköpt skivat bröd väger t.ex. väldigt tungt. Tre skivor är ofta över 100 g. Vilket nästan är 300 kalorier. Man tror det väger mindre för är så pass luftigt.
Citat:
Ursprungligen postat av frys
Testade enarmshäng för första gången igår, Hur gör du för att inte kroppen ska gunga fram o tillbaka?(gör ju det hela mkt svårare ifall) Hängde typ som ett äpple från ett träd xD
Verkar kännas lite i axeln, ska man hänga med neddragna skuldror eller bara "löst"?
|
Gungar, tolkar dig som du menar framåt och bakåt, ja? Som sker i chins ofta. Kroppen hamnar i rörelse, momentum, gungar.
Har inte haft det problemet. Kanske började du hänga och var i rörelse när du greppade räcket så du började gunga.
Om du menar rotera sidled. Så hade jag det problemet första veckorna. Det har försvunnit helt nu. Tror det är magmuskler och axelstyrka? Känns som jag kan styra hur jag roterar (om jag vill rotera) med hjälp av hängarmen, axeln. Säkert biceps med (styrkan som krävs för gå från pronation till neutralt eller supination).
Tror det kan hjälpa om du har fötterna fram utsträckta, låsta. Inte bakom dig böjda. Har du benen framför utsträckta, upp med, så aktiverar du magmusklerna bra, får du lite magträning med på köpet.
Försök hitta en bra hänghöjd. Så du precis når ned till golvet om anstränger dig. Jag gillar inte hänga i chinsräcket som är högt upp, känns obehagligt när kör till failure och ska släppa. Då har jag en bänk framför mig som ställer mig på. Känns betydligt bättre när når failure att kunna sätta ner foten i golvet först, sen släppa greppet. Än att att släppa en halvmeter upp i luften och landa på golvet. Tror fan man kan slita av biceps om har otur där.
Jag skulle tro att bygga upp styrka för bli stabil i hänget, så en inte gungar och roterar, är väldigt bra. Bra träning för axelstabilitet, magen.
Jag släpper ut helt. Försöker vara helt avslappnad i allting förutom greppet. När greppet börjar sina, har jag märkt jag börjar spänna biceps lite, t.o.m. böja armen lite. Känns lite skadebenäget.
Jag känner inte mycket i axlarna när hänger längre. Det jag känner i är bröstet, där bröstet ansluter axeln. Stramt.
Torsdag 20 april v.16 (16:20-17:45 [85 min])
Pausbänk:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
65 x 4
82.5 x 2
97.5 x 1
110 x 1
122.5 x 1
132.5 x 1
142.5 x 1 @9.5
147.5 x 1 @10
131 x 2 @8
125 x 4 @8
115 x 6 @6.5
Maskinrodd, smal, neutral + maskinpress, uppåtlutande: (~75°):
170 x 5 @8 + 120 x 5 @9
170 x 5 @8.5 + 120 x 5 @9.5
170 x 5 @10 + 120 x 5 @9.75
Facepulls, sittande + hantelflyes, kraftigt nedåtlutande, bottenstretchpaus:
#70 x 10 + 13.5 x 16
#?? x 25-30 + 13.5 x 16
Fredag 21 april v.16 (15:25-17:00 [95 min])
Militärpress:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
45 x 4
55 x 2
65 x 1
75 x 1
85 x 1
92.5 x 1 @8
97.5 x 1 @9.75
87.5 x 2 @8.5
82.5 x 4 @8
77.5 x 6 @8.5
Chins, sup, axelbred + hantelpress, paus, uppåtlutande (30°):
+25 x 4 @7.5 + 54 x 3 @9
+25 x 4 @7.5 + 50(!) x 6 @8.5
+25 x 4 @8 + 50 x 6 @8
Stångcurl, rak + triceppushdown, enarms:
61 x 8 @7.5 + #5 x 15 @8
61 x 8 @8 + #5 x 15 @9
61 x 8 @9.5 + #5 x 15 @10 slafs
Enarmshäng, otejpat blankt räcke:
+50 15 sek V. @7.5, +50 15 sek H. @8.5
+50 15 sek V. @8, +50 18 sek
(tänkte fel) H. @9.5
+50 15 sek V. @8, +50 15 sek H. @8.5
_____
Torsdag: 147.5 bänk (tpb) #2ggn, bättre stopp denna gången men en riktig grinder.
Fredag: Hade inte fixat 100 MP. MP-fram känts dålig senaste veckorna (sen tog 101). Har provat köra med OL-stång, känns lite konstigt, sladdrigt, halt. Ska nog gå tillbaka till SL-stång. Känns som jag blivit osynkad i vertikalpressarna (korttidsmässigt); stark i MP-bak sen svag i MP-fram. Olika bra dagsformer.
Bra pump. Bra träningsenergi.
Synd att vänsterarmbågen gnäller lite smått ännu. Från failat hantepressupplyft den 16 mars (37 dagar sedan). Blivit marginellt bättre. Lär bli långvarigt. Kroppen hade varit underbart skön och hel annars.