|
Jag är starkt skeptisk till att två timmars väntan på mat efter avslutad träning skulle orsaka katabolism. Kroppen tar väl ändå av fettet först, om det inte finns glukos? Så, nej jag är inte orolig. Eller borde jag vara det???
Haha. Härlig utläggning om skopor och olika pulvers täthett och volymmassa.
Jag vet inte vad det står på dina pulvers paket. Men kan det inte vara så att det år lättare att hälla innehållet rätt ned i shakern med ett mindre mått än ett decilitermått? Och någonstans på vägen så har kanske du rationaliserat bort i din hjärna att en portion är 1 DL och inte två skopor. Det har blivit "en skopa = en portion".
Men tänk om du kört en deciliter hela tiden, då hade kanske din grepproblematik i dödslyftet inte varit något problem!
Intressant för övrigt det där med volym vs massa. Franska och italienska recept har aldrig volym på ingredienser, annat än för vätskor som faktiskt väger ungefär densamma som vatten i volymmassa. Det står alltså alltid i vikt istället. Vilket är förståeligt, eftersom en croissant eller baguette är en hel del fysik och kemi i för att få ett lyckat resultat.
Angående att jag kör två deciliter är att jag någonståns läste att man skulle drickatvå till tre portioner. Men källan till det är så klart borta nu.
Det blir en ond spiral det där med sämre mående och sena nätter och nattätande. Egentligen skulle man ha tidlås på kyl och frys och skafferi så att man inte kan gå och äta i lönndom när man mår dåligt.
Jag ska ta och läsa igenom de där programmen i afton när tid finnes. Tack
|