Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig
Jag skulle vända lite på det och tänka som i "Jimmytjoos" träningsprogram. Du har ett antal pass per vecka och dom ska ha en prio-ordning. De viktigaste passen för det mål du vill uppnå får naturligtvis högst prio. Det bör ju innebära att lättare pass eller zon1-2-pass blir mer viktiga först när du kommer upp i en tillräckligt stor träningsvolym.
I klarspråk betyder det väl att om du tränar bara 2-3 gånger i veckan.....träna hårt. Sen är det individuellt hur mycket hård träning man klarar. Tex tröskelträning är ganska jobbigt men mindre slitsamt än snabbare pass. Snabbare pass ger mer per tidsenhet men sliter mer. Gäller att hitta det som passar dig.
Jag ser dock ingen poäng med att harva runt i zon 2 om man inte har en massa tid, är skadebenägen eller har som strategi att bli snabbare av att springa med väldigt hög volym.
Gränsen för när man inte utvecklas mer av MER av lugn löpning är nog också individuell. Har du hittat ett recept där du utvecklas stadigt och inte skadar dig skulle jag inte ändra för mycket.
|
tillägg: Så vida man inte tränar för tex nån ultra då där det kanske gäller att få in så mycket mängd som möjligt. Då får man knata på i zon 1 eller 2. Men jag tror att mer klassisk maraträning egentligen är bättre även för ultralopp i längden.