Söndag 26 mars v.12 (14:50-17:00 [130 min])
Marklyft, sumo, med bälte, tumlås, SL-stång med smal/styv/stum klovning:
70 x 12
70 x 10
70 x 8
70 x 6
100 x 4
130 x 2
160 x 1
190 x 1
212.5 x 6 @4.5
212.5 x 6 @6
212.5 x 6 @6.5
212.5 x 6 @7
212.5 x 6 @8
212.5 x 6 @7.5
6x6@80% 1RM
Militärpress, bakom nacken, bottenpausvila:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
40 x 4
50 x 2
57.5 x 1
65 x 1
72.5 x 1
80 x 1 @7.5
77.5 x 2 @7.5
Chins, sup, axelbred + hantelpress, paus, uppåtlutande (30°):
+25 x 5 @9 + 50 x 6 @7
+25 x 5 @9.5 + 50 x 6 @8
Benpress, enbens, paus:
120 x 12 @7.5 - vänsterryggont av
_____
Duglig mark. Tror ingen höjdardagsform. 6x5-passet kändes bättre.
Högerländrygg kändes helt återställd - fram till jag fick för mig i slutet av passet att köra benpress, där rev jag upp skadan igen. Otroligt korkat och frustrerade.
Rev alltså upp exakt samma skada från i måndags (6x5-passet). Befarar kommer bli segare läkning, återhämtning denna gång. Brukar vara så när river upp skador som inte läkt helt.
Är det allvarligare denna gången överväger jag ta en deload och börja om programmet, med 2.5 högre programmax. Har ju definitivt fått gains av dessa veckor upp till 6x6. Stor overreach som ger gains. Har för mig jag läst någon som kört RSR upp till 6x6, sedan börjat om, som grundträning, som fått goda resultat av.
Positiva är att ska jag skada mig så är det på de tunga passen, för då har jag mest tid att återhämta mig till nästa tunga pass.
Sömn varit rätt dålig vecka 12. Funderar på plocka bort pressmaxningarna. Onödigt slitage, lite tidslöseri och har inget pb att hämta ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av bunkrulle
Apropå axel. Jag har ont i vänster axel framåt åt sidan. Bokade in en tid till sjukgymnast på tisdag.
Svårt att veta vad det är, förslitning genom yrket eller för mycket gym. Nerv eller led eller muskel eller brosk.
Men det gör ont i vissa ställningar och molar. Blir mer intensivt och avtar och repetera. Gör inte ont vid mp eller bänkpress eller Skivstångsrodd dock. Mysko
|
Axelproblem, skador, irritation behöver nödvändigtvis inte vara från pressövningar. Kan mycket väl komma från knäböj också, ganska vanligt. Nu har du förvisso inte spelat mycket knäböj sista tiden samt du böjer highbar (mindre rörlighetskrav). Dina räckhäv kanske har irriterat. Du körde ju dem superhögfrekvent med många set. Kanske därifrån. Gissar bara.
Uppdatera i din träningsjournal sen efter fysiobesök.
Är ingen skadeexpert, framförallt inte på axlar, min överkropp är galet stryktålig.

Som jag skrev i någon tidigare post; de skador som blir värre desto mer tränar, akut in på passet, brukar i min erfarenhet vara de värsta. De som blir bättre i uppvärmningen vid blodgenomströmning försvinner ofta fort på mig. Brukar också vara de som går 'träna igenom', ignorera.
Citat:
Ursprungligen postat av frys
låter starkt, undrar ifall man kan sätta fat grips på en hex/trap bar o sen gå farmers walk med det? Sen har jag andra funderingar ifall det går o pincha fat gripen o på så sätt träna tummen, eller den kanske är för hal? Såg att det även finns fat gripz extreme(oranga) testat det?
Testade bouldering med min nuvarande sambo någon gång o har fler kompisar som klättrar. Jag var lite bättre än dom som var otränade men ändå så långt ifrån dom som klättrat regelbundet, ville träna lite grepp på gym o sen se ifall det ger någon överföring ditt sen, visst är det mkt fingerstyrka o det kanske man inte får av fat gripz, pinch o fingercurls.
hade varit kul o träna grepp i smyg o sen komma ditt o klara mer än förväntat xD
kanske testar enarmshäng istället för DOH, Kunde du hålla i det i en hand direkt, vad hade du för tider i början? Hur håller man koll på timern när man hänger där, alarm i fickan kanske?
Vi får se, Jag har pressat 67,5kg som mest(tror det kan ha varit när jag var som fetast runt 93-96kg, nu 86), aldrig varit bra i den övningen, jag tror även jag pressat lite snett ovanför huvudet, tittar man från sidan så ser man att stången vinklas lite åt sidan men inget man känner av när man pressar.
kanske får värsta överföringen xD, vet att vissa blir rätt bra på smalbänk(lillfinger på ring?) av att köra det. Tränar i cyklar på 3v nu, frågan är hur många såna jag ska låta bänken vara
|
Frågan är varför du ska fatgrippa trapbar och gå med - vikten blir väldigt begränsad av greppet så blir väldigt lätt vikt att gå med som känns tidslöseri? Du behöver väl upp på minst 200 kg för få upp pulsen av gången.
Ingen aning om andra frågan.
Ne, inte testat fat gripz extreme. Har knappt testat de vanliga (blåa?) mer än några kabelrodd-set. Jävlar vad det brände i underarmarna där!
Just det. Hade jag tänkt efter lite hade jag mints klättringen, såg du skrev om det i någon post för några månader sedan.
När tänker efter snabbt känns klätting som sjukt bra träningsform att kombinera med styrketräning/styrkelyft? Det sliter inte på styrkelyftsmusklerna? Eller blir mör i ryggen kanske? Händer och underarmar (grepp) givetvis men det återhämtar sig fort och påverkar bara marklyft. Ländrygg och underkropp används ingenting? Bålen används säkert rätt bra med för motverka att överkroppen roterar.
Var får man träningsvärk om kör ett rejält boulderpass första gången? Underarmarna?
Jag har aldrig i mitt liv provat klättring! Skulle vilja testa, ser skoj ut faktiskt.
Har för mig jag började hänga i mitt chinsräcke hemma våren 2021. Då klarade jag bara 10 sek med vänstern och 15 sek med högern. Minns inte under vilka förutsättningar hängen var, om det var blankt räcke utan magnesium, tejpat räcke eller inte. Tror det var tejp utan magnesium. Sen köpte jag hem ett magnesiumblock och lyckades jobba upp mig till 45 sek ganska fort (någon vecka).
Hittade denna, från maj 2021. Vägde typ 95 kg där så hjälpte mycket. Pb på 111 kg är 75 sek vilket känns betydligt bättre nu.
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
Enarmshäng 90 sek (både vänster och höger). Sjuk progress i den (dead hangs); klarade bara 15 sek med vänsterhanden första gången jag provade någon månad sedan.
|
Du lägger telefonen framför dig. Förslagsvis på en bänk (så du ser den lättare), startar timern och börjar hänga när det gått X sekunder som du sedan drar bort från totaltiden.
Jag brukar hänga på vikter på bältet, magnesiuminsmörja hänghanden, starta telefontimer med icke-hänghanden, låta det gå 10 sek, sen börjar jag hänga. Drar sedan bort -10 sek från hängtiden när jag släpper.
Håll koll så du pressar någorlunda rakt under militärpressperioden. Känns som pressa snett kan vara rätt illa ur ett skade- och överbelastningsperspektiv.
Jag roterar lite i både bänkpressen och militärpress (tänk helikopter-mark). Ser många som stångroterar i bänkpress, syns om kollar på viktkakorna. Är kanske inte så farligt där. Känns värre i militärpress, lite riskabelt för ryggen om svankar samtidigt.
Du har väl en nästan 130-bänk? Tng? Så din MP är 50-55% av din bänk vilket inte är höjdar-ratio (men inte så konstigt om inte kört den). Möjligt bänken får en fin skjuts om du jobbar upp dig till 75 kg.
Aa, känns väldigt logiskt att MP-ökning ger betydligt bättre bänköverföring om bänkar med smalt grepp.
Man (*jag) kanske skulle börja göra smalbänk med sin MP-greppbredd som en övningsvariant för slippa spamma samma lyft eller så.