Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life
Nåväl, det är ju inte riktigt vad du menar i din regel 5 kanske, men en vinkling. Gick på behandling och läste en del litteratur och i en bok av Craig Nakken hittade jag en livsregel som gäller än idag. "Att ljuga för andra är allvarligt, att ljuga för dig själv kan vara ödesdigert"
|
Intressant skillnad du gör mellan att ljuga för andra och att ljuga för sig själv. De båda är helt olika saker och jag syftade bara på det förstnämnda i mitt inlägg, hade inte ens tänkt på det andra. Jag tror att man oftast ska vara ärlig mot sig själv, när det gäller t ex att erkänna vad man tycker och känner om vissa saker.
Möjligen kan det vara bra att ljuga för sig själv om omvärlden är alltför smärtsamt, typ tänka "det här kommer nog gå bra" om man är fast i ett koncentrationsläger.
Börjar osökt att tänka på en väldigt långdragen meningsskiljaktlighet jag har med min morsa; hon anser att jag är för negativt inställd till allt, jag anser att hon är för positiv. "Om du bestämmer dig för att någonting kommer gå dåligt, då kommer det gå dåligt", säger mamma. Jag kontrar med att det där är vidskepelse, att saker och ting blir som de blir oavsett vad folk tycker och tänker, och anklagar henne för att ha skygglappar och se världen genom rosafärgade glasögon. "Du har väl för tusan varit med om att du trott att något skulle gå dåligt, och sedan har det gått bra iallafall?" sa jag en gång. "Nej", svarade hon.
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life
Förutom ovanstånde har jag ett antal deviser som hänger med mig sedan jag blev nykter och hjälper mig att se nyktert på tillvaron. Lätt att allt sådant här blir klyschor, men i mitt fall har dessa enkla deviser blivit en del i mitt "tänk" och beteende.
|
Klyschor behöver inte vara fel, även om de är klyschor. Tyckte listan var bra.
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Tankeväckande tråd! Kan ju inte låta bli att ifrågasätta Dios livsregler lite.
|
Det är ju därför vi är på ett diskussionsforum, för att diskutera!
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Märklig livsregel där du skjuter ner din egen förmåga att påverka. Efter att arbetat i många år i många branscher och med tjänster från telefonförsäljare till VD så säger min erfarenhet något helt annat. Ambition, hårt arbete och driv är fullständigt avgörande. Det har jag sett otroligt många gånger när jag följt kollegor och bekantas resa inom arbetslivet. Jag säger som Stenmark: "Jag vet inget om tur, men ju mer jag tränar desto mer tur har jag". Visst kan tur ge en liten skjuts ibland, ungefär som koffeintabletter inför ett träningspass. Men tror man att koffeintabletterna är viktigare än träningen så gör man sig en jäkla otjänst.
|
Då har din statistiska undersökning högre n-värde än min, så då är det svårt att argumentera emot.
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Jag får lite ont i magen av din lista på regler. 
|
Det finns piller mot magknip också!
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt
Även jag upplever Dios lista som problematisk. No offense Dio men när du radar upp det såhär känns det mer än nånsin som att du har ett dysfunktionellt förhållande både till dig själv och din omgivning
|
None taken.
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage
Planera ALDRIG en helg utan gör det som känns bra för stunden när helgen väl kommer.
|
Den var intressant! Har tänkt en liknande tanke själv, men det har känts lite för syndigt för att jag ska ha vågat implementera den.
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis
Min aspie-radar ger kraftiga utslag..
|
Se där, jag behövde ju inte ens en utredning, det räckte med att skriva lite på Kolo för att få en diagnos.
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
Annars tycker jag att man skall tala sanning.
|
Känns svårt att argumentera emot ett geni som Marx.
Men det är väl en avvägning, det där med ljugandet. Talar man sanning jämt så kommer det sluta med att man får sitta och glo ensam i sin lägenhet (på socialbidrag, för ingen kommer vilja anställa en). Och att ljuga för mycket... Ja, det behövs väl ingen vidare argumentation för att påpeka hur det är etiskt problematiskt.
För att inte tala om att överdrivet ljugande förstör för en själv. Min mytomanpolare, jag har förstått att han har fått det hett om öronen på gamla dar, i takt med att folk på hans jobb har börjat inse att hela hans LinkedIn är uppdiktad. Med förbehåll för att det är svårt att veta exakt vad som föregår bakom kulisserna i den där mytomanens liv. Det är ju lite av en inbyggd nackdel i hela mytomanibegreppet.
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift
Hitta ditt sammanhang
Jag är själv en ganska intensiv person vars energi man antingen uppskattar eller uppfattar som "too much". Jag har spenderat massor av tid med att försöka tona ner mig själv men insåg tillslut att det var bättre att hitta en arena där min personlighet kan och får frodas, än att försöka anpassa personen till arenan. Jag har därmed t.ex. jättesvårt att se mig själv ta anställning i en stor organisation igen, det passar helt enkelt inte mig.
|
Den här var bra, även om det verkar vara svårt att greja.
Jag gillar skarpt allas regler att vara snäll också. Ganska ofta ser man folk förespråka att man ska vara o-snäll... Men 100 % av gångerna jag har prövat det så har det gått dåligt. Det är nog bara på film folk säger "tack, jag behövde få höra det där" när man har gett någon lite tough love. I verkligheten så
säger folk ofta saker som "jag älskar livliga diskussioner, mina vänner behöver inte hålla med mig om allt", men när man väl ifrågasätter någonting så resulterar det i pinsamma tystnader IRL och blockeringar i den digitala världen.
Skulle kunna byta ut min "var en toffel"-regel mot "var snäll", kanske... De är ju väldigt lika.