Visa ett inlägg
Gammal 2022-07-15, 03:42   #3
TotteShaped4Life
Registered User

TotteShaped4Lifes avatar

Reg.datum: Jul 2016
Förutom ovanstånde har jag ett antal deviser som hänger med mig sedan jag blev nykter och hjälper mig att se nyktert på tillvaron. Lätt att allt sådant här blir klyschor, men i mitt fall har dessa enkla deviser blivit en del i mitt "tänk" och beteende.

En sak i taget, dag i taget, minut i taget.
Det handlar om att stå ut med olika obehagliga känslor och inte agera för mycket på impuls.

Lev & låt leva
Den här devisen är kanske det jag fortfarande behöver lägga ner tid på att implementera, att inte lägga ner onödig energi på andra. Att släppa taget.

Det viktigaste först
Ja, den är fan essentiell och handlar i mitt fall om att förhålla mig till långsiktiga mål och prioritera rätt, tänka före jag handlar. Vad är viktigt på riktigt.

Gör det enkelt eller KISS (keep it simple stupid)
För min del handlar det här om att inte fastna i detaljerna och det där har jag nog historiskt varit ganska bra på, att se helheten. Men gillar den skarpt så den åker med.

Ta det lugnt
Att stanna upp, reflektera innan jag tar beslut. Tvingar mig själv att reflektera och fråga mig själv vad är det som är så bråttom. Brukar tänka på det i trafiken där vissa ställer sig på gasen till nästa rödljus och där kommer jag 5 sekunder senare och är ikapp. Genom att ta det lugnt i fler situationer kommer jag även att hinna se fler alternativ.

Som ni ser handlar mycket om självkontroll och att motstå impulser för min del. Avslutar med den värsta floskeln och är utan tvekan den som hjälpt mig mest och bäst.
"Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden"