Visa ett inlägg
Gammal 2020-12-18, 13:29   #15
Blomkål
Registered User

Blomkåls avatar

Reg.datum: Jan 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Jag tror (bemärk väl att det är ett löst antagande) att människor utsattes för fler påfrestningar psykiskt och att många bröts ned rätt allvarligt förr i tiden i Sverige. Jag tar självklart dagens psykiska ohälsa på allvar men tror att psyisk ohälsa var mer utbredd på 1500-1800-talet men självklart odiagnostiserad. Jag tror även människor mådde sämre psykiskt rent allmänt.

Jag är osäker till om problemen förändras drastiskt med samhällsförändringar (beroende självklart hur man definierar ordet "problem"). Jag tror exempelvis att man kunnat hitta flera exempel på det vi idag kallar utbrändhet, depression m.m. för 200 år sedan om än inte av samma skäl som nu.
Jag tror att det vi idag kallar trauman i mångt och mycket tillhörde vardagen. "Bara" en sådan sak som att tvingas föda på köksgolvet är ju sådant folk blir sjukskrivna för PTSD av idag. Eller som någon annan skrev att ens liv och familjs liv stod hängde på vädret det kommande året. Alla livshotande sjukdomar som idag rycks på axlarna åt.

Jag har själv gått traumabehandling, blivit sjukskriven, struken över huvudet och blivit tillsagd på skarpen att inte kliva upp ur sängen om jag inte pallar. Bara det alternativet hade ju en bonde i Sverige på 1800-talet tyckt var rena rama drömmen. Säg att han ens hade haft en gratis timme i veckan att sitta hos en psykolog och grina hos, oavsett skulle han ju få dra tillbaka till åkern efter mötet eftersom alternativet vore svält för honom och familjen. Man får nog räkna med att utbrändhet nästan var normaltillståndet.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat