IT är ett fantastiskt område att jobba inom och väldigt speciellt att man som självlärd eller en kort YH utbildning kan gå vidare och ha en fantastisk karriär som anställd. Området verkar bara bli bättre och bättre att jobba inom också.
När jag började studera 2003 var det fortfarande givet för de flesta som var sugna på bra karriär med bra betalt att välja finans. IT bubblan hade nyligen kraschat och utsikterna inom IT såg inte jätteljusa ut. Nu tycker jag det (äntligen) senaste åren vänt på riktigt. Folk som jobbar inom bank rekommenderar inte sina barn att studera finans, det är ett helt annat drag inom IT och man gör faktiskt som duktig/driven lika mycket pengar där som inom finans.
Det är bara en tidsfråga innan det är det självklara valet för duktiga ambitiösa människor som vill ha bra betalt. Vilket känns helt rätt, IT sektorn är grymt mycket mer produktiv för vår värld än vad bank är. De bästa delarna av framtidens bank är ändå också bara ren IT.
Själv är man en dinosaurie som läste programmering osv på teknisk fysik men sen helt släppte det och gått vidare i karriären inom finans. Jag skyller på att det finns alldeles för få bankjobb där en ingenjör verkligen blir intellektuellt utmanad inom det man har pluggat. De flesta blir generalister över åren inom en bank. Folk tror knappt på en när man säger att man är ingenjör ifrån teknisk fysik om de bara lärt känna mig i de roller jag har nu senaste åren. Det är nästan på nivån att jag själv borde skola om mig, men har tappat intresset till stor del för det tekniska arbetet.
Armed Dingo för din del låter det som du borde tagit steget för längesen, kör på bara - full retard!
Senast redigerad av The_RobRoy den 2020-12-15 klockan 07:49.
|