Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo
1. Jag har tänkt utbilda mig, men funderar mer på en kortare 2årig YH-linje, inriktat på 1 språk, än något på 3+ år. I synnerhet då man kan komma ut som självlärd så ser jag inte nyttan med en längre utbildning i dagsläget. Du går gärna förklara på vilket sätt hur man kan komma längre med en 4 års utbildning, än 2 år YH plus 2 år arbetserfarenhet. Tidsramen är ju densamma.
4. Jag ser mig mer som en backend-person. Jag skulle aldrig i livet ta ett jobb som t.ex. hemsidedesigner. När jag har skrivit hemsidor har jag alltid varit mycket uttråkad. Situationen, att jag anstränger mig för någon annan människas skull, för den som ska interagera med hemsidan, är ointressant. Jag intresserar mig för saker som, Hur långt kan jag automatisera ett flöde av processer genom kod? Hur elegant kan jag skriva sagda kod? Hur komplexa processer kan jag koda? Sådana saker. Drömmen, i min just nu begränsade fantasi, skulle vara att koda en robot som arbetar inom medicin eller rymden.
|
Som YH-utbildad kodare kommer du högst sannolikt aldrig sitta och koda mer avancerade applikationer. Har du en civ.ing i ex datavetenskap, teknisk matematik etc så kommer det öppnas helt andra möjligheter. Du behöver ha andra kunskaper än bara kunskaper i programmering, ex matematik.