Det är väl inte alls "spikat"? SMER, Statens Medicinsk-Etiska Råd, är inte ett beslutande organ, det är en utredningsenhet.
Från SMER:s hemsida:
"Smers huvuduppgifter är:
- att analysera medicinsk-etiska frågor ur ett övergripande samhällsperspektiv
- att sträva efter en helhetssyn på frågor som rör sådan medicinsk forskning och behandling som kan anses känslig för den mänskliga integriteten eller påverka respekten för människovärdet
- att samla in och väga faktamaterial samt sprida kunskap om de medicinsk-etiska frågorna
- att fungera som organ för informations- och åsiktsutbyte och ha rollen av förmedlande instans mellan vetenskapen, medborgarna och de politiskt ansvariga
- att, när det bedöms lämpligt, kunna lämna förslag till utredningsverksamhet
Smer ger råd i medicinsk-etiska frågor till regering och riksdag men riktar sig ofta också till andra intressenter. Rådet ska enligt uppdraget göra sina bedömningar utifrån ett samhällsperspektiv och stimulera samhällsdebatten i medicinsk-etiska frågor."
(citerat 2020-11-28)
Länk till Socialstyrelsens specifikation av vilken vård som skall erbjudas till papperslösa. Som synes är listan ganska ospecifik, och det torde betyda att en stor del av den faktiska beslutanderätten ligger hos regionerna.
https://www.socialstyrelsen.se/stod-...erbjuden-vard/
Jag är i organdonationsregistret sedan ... 25 år, kanske? Jag har inga synpunkter på vem som får eventuella organ om jag skulle dö på ett sätt som gör donation möjlig/lämplig; den fysiologiska kompatibiliteten torde i nästan alla fall diskriminera hårdare än jag själv någonsin skulle kunna göra. Jag tycker att det vore en dålig idé att låta donatorerna välja vem som är värdig att få deras organ vid eventuell donation; upplever att folk generellt är extremt känslostyrda och ologiska i diskussionen om vem som har rätt till vård och t.ex. gärna dömer ut rökare ("de har orsakat sina problem SJÄLVA!!111"), överviktiga och missbrukare, men känner starkt för olika hobbyidrottare som kräver dyr vård för skador de ådragit sig på fritiden.