Visa ett inlägg
Gammal 2020-08-11, 08:20   #8
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
När jag köpte min första dator vid ålder 15, det ledde till att jag hamnade i ett 9-10 års spelmissbruk som hade en extremt negativ påverkan på mitt liv (utbildning, jobb osv).
Men samtidigt så tror jag att datorn räddade mig på ett sätt då jag under min barn- och ungdom led av mycket psykisk ohälsa, och datorn var min räddning, den fick mig att fly från verkligheten och all ångest.
Hmm, det där är svårt, jag spelade otroligt mycket onlinespel under åren strax innan under och efter gymnasiet. På ett sätt känns det som bortslösat. Men det var en gemenskap och ett sätt att umgås med vänner som passade bra, och tid man spenderar på något man njuter av är svårt att se som bortslösad.
Hade jag lagt samma tid på något tråkigt men mer socialt accepterat, hade det nog känts mer bortslösat.

Dock kan jag i efterhand skämmas lite över att en stor anledning till att jag lämnade min första flickvän var att jag lyckades komma med i första betafasen till Asherons Call i maj 99. Den sommaren spenderades nästan uteslutande framför datorn.

Jag var dock inte mer social tiden innan datorn egentligen, från typ 5 års ålder upp till IT åren läste jag enorma mängder först B.whalströms ungdomsböcker, sedan fantasy och slutligen all typ av skönlitteratur och scifi. Jag snittade 3-5 böcker i veckan. En annan typ av verklighetsflykt, men som är mer accepterad, men än mindre social.