|
Jag skulle tro att det du gör är rätt optimalt ur nåt slags generellt perspektiv. I alla fall om du också försöker klämma in så mycket uppvärmning och nedjogg som möjligt ur intervallpasset så du kommer upp i en timme totalt, och ifall du försöker göra långpasset längre hela tiden. Alternativt kanske det kan vara ännu mer optimalt med ett intervallpass i "critical velocity" som typ är det högsta tempot man kan hålla i c:a 30min.. Dvs nåt slags mittemellan-tempo mellan tröskel (60min-tempo) och VO2max(10min-tempo).
Detta ger ju då rimligen hyfsad effekt på både tröskel och syreupptag, samtidigt som man rimligen kan få ur fler kilometer ur ett sådant pass än ett rent intervallpass.
Ett sånt CV pass kan väl då kanske se ut som 5-8x1km/CV-tempo med 1-2min vila. Det kommer påminna mer om ett pass med tröskelintervaller än vanliga VO2max-intervaller.
Själv har jag sprungit sådana intervaller av misstag massor av gånger. Dvs jag har tänkt köra tröskelintervaller men har råkat springa lite för snabbt. Problemen kan väl uppstå ifall man planerat för tröskelintervaller men kör ett jobbigare pass och inte kompenserar för det med mer återhämtning.
Sen kan det ju kanske vara så att det är onödigt att köra hela långpasset i lugnt tempo. I vanliga fall är ju en stor anledning till detta att man har en jäkla massa ytterligare kilometer man vill orka med. Men i ditt fall så kanske du kan bränna på lite mer sista halvan.
Sen kanske du kan tweaka upplägget beroende på ifall du har någon särskild målsättning. Ifall du tänker springa ett maraton så kanske du har mest nytta av att köra 3 långpass och ett tröskelpass under varje tvåveckorsperiod (i alla fall under ett par månader av träningen). Ska du tävla på 3000m så behöver du rimligen en period fär du kör en massa riktigt snabb löpning också. Så det är nog inte hugget i sten hur man bör lägga upp det.
Kanske får du passa på så du inte drar på dig nån slags skada ifall all träning blir relativt högintensiv. Så det kan ju vara nåt att hålla i åtanke också.
Senast redigerad av svenbanan den 2019-12-14 klockan 19:14.
|