Citat:
Ursprungligen postat av Termy
Ok. Bröderna Grimm såg ju ganska dystra ut jämfört med de moderna sagofarbröderna. Går vi ännu några sekel tillbaka så ser ju Snorri ganska butter ut också.
Å andra sidan var målningen gjord av Christian Krohg som föddes några år efter Bröderna Grimm dog, så han kanske hade sett foton på dem några gånger för mycket och tänkte att alla sagofarbröder var buttra. I själva verket var nog Snorri ganska glad i hågen av sig, där uppe med förmodligen oändlig tillgång till mjöd och varma, svavelluktande källor.
|
Snorre (jag är benhård med den försvenskade stavningen) skulle jag kanske inte riktigt klassa som sagofarbror med tanke på att eddorna dels väl inte var för barn, och dels väl inte var påhittade av honom, utan snarare nertecknade?
Men du för fram en bra poäng: Författarna ser ut som normala människor för sin tid. Snorre var viking och hade därför enormt helskägg. Karlarna i mitt första inlägg såg ut som alla gjorde i början av nittonhundratalet. Så för att se ut som en modern sagofarbror kanske jag egentligen bör försöka följa dagens mode?