Jag skrev härförleden en kort saga och lade ut på internet; den blev populärare än jag hade trott — min kusin har läst den för sitt barn flera gånger — och med tanke på hur lätt den var att göra så har jag fått blodad tand och funderar på att skriva fler.
Härvidlag kom jag att att tänka på något en mattelärare i gymnasiet berättade för mig, som jag alltid funnit fascinerande: han hade läst eller hört att om man vill bli duktig på något så är det bra att skaffa en förebild inom ämnet och försöka emulera en eller flera aspekter av dennes utseende. Matteläraren i fråga hade det som förklaring till hans val av frisyr; ett enormt, bångstyrigt burr, självklart inspirerat av det matematiska geniet Albert Einstein.
Om jag vill skriva fler sagor skulle det alltså kunna löna sig att försöka se ut lite mer som någon annan som som skriver sagor. Jag bildgooglade, och hittade följande.
J.R.R. Tolkien.
C.S. Lewis.
Roald Dahl.
Mönstret är tydligt — sagofarbröder verkar se ”vanliga” ut. Skägglösa, med normal medellång frisyr (möjligen lite åt det långa hållet), med gubbiga kläder — jag är dålig på tyger, men är det inte mycket tweed där?
Jag hade tänkt bli hipster och skaffa långt skägg och fortsätta raka skallen med hyvel, men funderar nu på att byta inriktning.
Någon som har några tankar?