Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-07, 11:28   #22067
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag fortsätter med lite frågebonanza. 19/10 gör jag marathondebut. Jag är lite orolig för att klockan ska diffa mycket mot banmarkeringarna och funderar därmed på att använda banans km-markeringar snarare än att lite blint på Strava. Hur hade ni gjort?

- Klicka ur "auto laps" som förval och köra manuella varv istället. På så sätt så kommer jag att se hur snabbt varje km har löpts. Nackdelen är att jag garanterat kommer att missa flera markeringar. Hade varit skönt att slippa ha detta i bakhuvudet och "bara springa" under åtminstone marans första halva.
- Ha kvar auto laps men kolla av läget vid t.ex. varje 5K-markering. Varje 5K ska gå på mellan 24 och 24:30.

Problemet med båda alternativen är i mitt tycke att se hur snabbt varje 5K har gått efter att den första femman är avverkad. Jag kommer ju istället att få stämma av hur snabbt jag har tagit mig till 10, 15, 20, 25, 35 och 40 km, d.v.s. jag får ingen exakt bild av hur snabbt 15-20 km har gått. Men kör jag manuella varv så får jag väl en hyfsat övergripande bild, banan ska vara väldigt monoton och sannolikt bör varje km gå ungefär lika snabbt. Då handlar det bara om att stämma av att det inte går för fort under första halvan, att jag t.ex. får flera km i rad på under 4:40. Målet är 4:55-tempo i medel för hela maran.

Hur hade ni gjort?
Jag skulle använda mig av autolaps och inte brytt mig ifall det står 42,1 eller 42,4 på klockan då jag går imål.

Det kan man möjligtvis mecka med i efterhand och försöka editera i gpx-filen (om det är möjligt) ifall man är såpass anal att det måste stå exakt 42,2km i träningsloggen.

Sen under loppet kanske du kan knäppa manuella mellantider varje femma, för att kunna se lite hur sjätte femman gick jämfört med andra femman och sådant. Men för de enskilda kilometrarna är det rimligtvis smidigast att bara kika på autolaps, och inte behöva tänka så mycket på det.

Om inte kilometermarkeringarna stämmer helt överens med banmarkeringarna är ju mer ett ittitationsmoment för OCD-hjärnor, och egentligen inget som påverkar löpningen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat