Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-11, 19:01   #89
Musique
Registered User

Reg.datum: Oct 2016
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Du pratar hela tiden om din mättnad - vilket avhandlades tidigt i denna tråd att den är helt egal.

Efter att ha läst hela denna tråd så anser jag att du behöver hjälp.
Ta hjälp av någon som kan göra ett matschema åt dig. Håll det till 100% i 4 veckor och se vad som händer.
Har du problem med att hålla schemat (förutsatt att det är vettigt och lagt för dig) så bör du söka professionell hjälp för din ätproblematik, för det är svårt att klara detta på egen hand.
Mot bakgrund av att min uppväxt i mångt och mycket kretsade kring cykling, och allt det innebär i form av vikt-och prestation, så är det inte omöjligt att jag har ett snedvridet förhållande till mat. Ju lättare man var, desto snabbare cyklade man i regel.

Jag har börjat, sakta men säkert, göra förändringar i min kost. Skäms nästan för att säga det, men jag är faktiskt stolt över hur jag börjar se förändringar i hur jag ser på mat. Framförallt har mitt matintresse ökat sen jag började laga med mer fetter. Har börjat göra en egen müsli, som innehåller mycket nötter och torkad frukt. Det är enkelt (och väldigt gott!) att blanda ner 2 dl i proteinshaken för att öka det dagliga kaloriintaget.

Att mättnaden är helt egal ger mig dock en känsla av hopplöshet... Jag vill inte följa ett matschema slaviskt eller behöva tänka så mycket på min kost. Det gjorde jag allt för mycket som satsande cyklist. Friheten och det intuitiva är något jag eftersträvar. Men, som du säger, så kanske jag behöver hjälp på vägen för att nå dit i slutändan och stabilisera min vikt på en bra nivå.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat