Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-29, 20:36   #71
Musique
Registered User

Reg.datum: Oct 2016
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Men visst, höftar man ett ungefärligt kaloriintag ... 500 kcal förbrända på din träningscykling, 40 min till fram/tillbaka från jobbet - säg 300 kcal till i lugnare tempo? 800 kcal extra utöver din basalmetabolism + aktivitetsfaktor som även med stillasittande jobbig förmodligen hamnar på minst 2500 kcal. Då är vi uppe i 3300 kcal eller mer.
De som uppskattat mitt kaloribehov längre bak i tråden hamnar i de krokarna också. Jag tycker verkligen det låter mycket, men jag har kanske en snedvriden bild. Har tänkt att 2500 är rimligt för en tränande man, typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Så är det. Man kan lura kroppen några veckor men sedan kommer hungerkänslorna ikapp på energiunderskott, även om man lever på vit fisk, broccoli och potatis.
Jag är inte sådär hungrig egentligen. Äter väldigt mycket grönsaker och "råvaror i min kost". Mycket vegetarisk medelhavskost. Min lunch sex av sju dagar i veckan är bulgur kokt i tomat och ohemula mängder persilja, med kikärtor och lite yoghurtsås för att få några gram mjölkprotein i måltiden. En vitkålssallad till det. Mmmm, det är riktigt gott. Jag går aldrig hungrig eller känner att jag späker mig med någon slags deffkost, utan har ett intresse för främst indisk/arabiska matkulturer och dess vegetariska mat.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Fota gärna en hel dags måltider om du vill, och du känner att den dagen kan representera övriga dagar. Du kan ju också faktiskt prova att dra ner på konditionsträningen ett tag. Du äter och tränar som jag hade gjort på diet, och då är jag tyngre än dig (men kortare).

Sen är det faktiskt inte dumt att du varit på vårdcentralen, hur mår du i övrigt? Har du en sjukdomskänsla? Infektionskänslig? Tappar hår?
Att ta kort på en hel dags kost kanske inte är så dumt. Jag uppskattar uppenbarligen mitt dagliga intag fel å det grövsta. Känns lite patetiskt att jag skulle göra det och förvänta mig respons, men jag har å andra sidan fått otroligt värdefull respons hittills i tråden så det kanske inte är en dum idé.

Mår prima i övrigt. Inte varit sjuk "på riktigt" det här året. Har hår på huvudet så det räcker och blir över. Min sexlust är väl inte som när jag var femton, men det är inget jag förväntar mig heller. Upplever att stress på jobb, och i livet i övrigt, påverkar mitt libido mest. Det kan gå två veckor utan att jag tänker på sex om jag har det stressigt på jobbet, så kommer en lugn helg och det är lite fart i maskineriet igen.

Vi kan ta dagens kost som exempel, det är en halvdan registrering men ger ändå en inblick i en dags kost. Räkna med en del felmarginal och lite andra saker som mjölk i kaffe, mycket olja vid stekning etc.

Lunch:
Bulgur med persilja, tomat och kikärtor - 1 dl okokt bulgur, 1 dl kikärtor, ett par tomater, en skål med vitkål-och myntasallad, 1-2 dl yoghurtsås med någon matsked tahini i.

Mellanmål
Gröt - 1 dl okokta havregryn, 1 dl vaniljprotein, ett par dl mjölk och en nypa müsli som jag strödde på.

Middag
Indisk gryta med ris - 1 dl okokt ris, 3 dl gryta (kycklingfilé, tomatsås, curry, lök, stekt i mycket smör), säkert ett halv huvud blomkål med garam masalakrydda, någon eller ett par dl yoghurt, en stor skål vitkål-och morotssallad.

Kvällsmat
Ett äpple, tog lite mer gryta i en liten skål. Men det var nog inte mer än ett par dl, mestadels av tomatsåsen för kycklingen var slut.

Ska försöka komma ihåg att ta bilder imorgon!

Senast redigerad av Musique den 2019-07-29 klockan 20:41.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat