Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-13, 20:55   #2073
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
Hello again!
Nu var dagen här, dagen som jag kämpat för under tio års tid. Jag har fått svart bälte i Braziliansk Jiu-jitsu!

Totalt har jag tränat kampsport sedan jag var 14 år men hade ca 2 - 3 år som jag inte tränade alls. För tio år sedan började jag köra BJJ på allvar och körde 3 - 4 pass i veckan. När jag fick blått bälte körde jag lite mindre en period, ca 2 pass i veckan. Fick steppa upp för att få mitt lila och sedan har jag legat på misnt 3 pass i veckan men ofta 4. När jag trodde jag skulle få brunt bälte men inte fick det ändrade jag mig ännu mer. En period på ca 1 år körde jag 4 - 5 pass i veckan och riktigt hårt med fokus på att utvecklas. Det gjorde att jag fick mitt bruna bälte. Sedan har jag fortsatt och utvecklats och kört på riktigt hårt. Efter två år som brunbälte fick jag fyra stripes och efter detta blev det närmare mitt svarta bälte. Två år till har nu gått och jag kände att jag var värd mitt svarta bälte och det tyckte tränarna också! Så sjukt stolt över vad jag åstadkommit. Trots många skador så har jag kämpat på och kommit tillbaka och utvecklats.

Tänk att jag har haft som en dröm sedan jag var liten när de frågade klassen i lågstadiet vad man skulle göra när man blev större och jag sa "jag ska få svart bälte i någon kampsport" och här sitter jag, 31 år gammal och har fucking svart bälte i BJJ. Jag och ca 180 st till i Sverige har svart bälte i BJJ. Det är svårt att ta in hur mycket träning, ansträngning och mindset som behövs för att lyckas. Oklart hur många som börjar bjj men som aldrig tar sig dit men när man tänker att man måste vara dedikerad i ca 10 år så förstår man nog snabbt att det är en otroligt liten procent.

Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat