|
Jag testade att köra ett träningspass på concept 2-rodden för första gången på 1,5 år. Tidigare har det inte riktigt fungerat och jag har fått avbryta men nu efter operationen så verkar det gå bra, om än att det gör ont och jag inte kan sträcka ut högerbenet helt då senan i foten fortfarande är lite för kort.
Jag visste inte alls var jag skulle ligga i watt så första intervallen kom jag inte upp i mer än 82% av maxpuls. Andra intervallen höjde jag med 5 watt men pulsen stannade på 84%. Jag höjde igen till 180 watt men det blev inte bättre än 88%. Den fjärde intervallen fick bli ett större kliv upp i ansträningsnivå och på 200 watt så touchade jag precis 90%, men det var inte direkt jobbigt. För att det skulle bli ett dugligt träningspass så lade jag till en sista intervall där jag höjde till 220 watt. Nu blev det lite svettigt åtminstone och pulsen hamnade på 93%. När jag väljer watt i mina 4x4-intervaller så vill jag hamna på följande puls; 88/90/92/95 där watten är densamma. Det brukar vara en bra riktlinje där jag vet att jag kommer orka med alla intervallerna, vara rejält trött men samtidigt inte bränna ut mig helt och få ångest inför kommande intervall. De gånger jag har legat mellan 99-100% av maxpuls så har jag fått vila i flera dagar efteråt innan jag har varit redo igen.
Totalt i zon 4 + 5 så blev det strax under 16 minuter (och riktmärket är just 16 minuter) så jag är helt klart nöjd med det här passet.
Nu när jag vet att jag kan använda rodden i min träning så kommer den att finnas med regelbundet. TIllsammans med SkiErgen så kommer jag nog få till en helt okej förutsättning för säsongsstarten!
Concept 2-rodd:
15/3: 5x4 - 170/175/180/200/220 watt @ 93% maxpuls
SkiErg-intervaller:
13/3: 4x4 - 155 watt - 93% maxpuls
11/3: 4x4 - 150 watt - 90% maxpuls
09/3: 4x4 - 150 watt - 96% maxpuls
Senast redigerad av Fordon den 2019-03-16 klockan 16:43.
|