Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift
Jag är i ungefär samma situation som du  Dock gick jag inte upp så mycket och är tillbaka på samma vikt som senast jag sprang maraton, vilket såklart underlättar. Jag sprang halvmaraton utan problem när mitt barn var 6 månader och har haft siktet inställt på maraton 2019 hela tiden. Ser inga hinder alls faktiskt, förutsatt att man är en van löpare sedan innan samt kan frigöra träningstiden som behövs trots småbarn. 26 veckor tycker jag är rätt lång tid!
|
Upp till halvmarathon har det inte varit några problem att avancera, det gick rätt fort, vikten till trots. Första halvmaradistansen körde jag i februari, sex månader efter att dottern föddes, men det var ju innan sommaren (den gräsliga). Hela sommaren höll jag mig på kortare rundor, 5-10km. Distanser som jag kunde hinna springa sent på kvällen innan det blev läggdags, bebis vaknar ju tidigt på morgonen oavsett vilka äventyr mamma varit på kvällen innan, så hur sent som helst kunde jag inte ge mig ut heller.
Största problemet, tror jag, är att jag inte sprungit så långa långpass direkt. Jag tror jag saknar långpassrutinen, självförtroendet som kommer med många långa pass. Dels är det ett bekymmer för benen, men mest av allt påverkar det psyket.
26 veckor är egentligen kort tid, det ger bara 6 cykler om 4 veckor och jag tror att minst en av dem försvinner på introduktionen till schemat. 5 cykler om 4 veckor ger i bästa fall 10 rejäla långpass och kanske ungefär lika många lite kortare. Det är inte mycket utrymme för att missa något, om man säger så.
Men jag har gjort det förr så varför inte