Visa ett inlägg
Gammal 2018-11-07, 21:25   #18832
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Har märkt två saker, men jag kanske bara inbillar mig:

Oftast känns det som jag kan springa långt då konditionen känns ok, flåset bra och så, men det känns som kroppen väger bly. Det trycker lite i huvudet och jag känner mig otymplig. Så därför orkar jag inte så mycket, kanske är för musklerna släpar efter då jag är så klen.

Sedan känns flåset jättebra och inland rent bedrövligt. Känns som jag har bättre flås om jag sovit bra och har en bra dag, att det kan variera så mycket är skumt.
Om man löptränar regelbundet och med hög frekvens, dvs varannan dag eller oftare, så är det inte lika "slumpmässigt" hurpass "bra form" man är i.

Jag har inte koll på exakt vad det är som styr detta, men det är helt klart så att det är lättare att hålla koll på hurpass bra ett pass kommer gå ifall man inte vilat en vecka inför passet.

Det är det första jag skulle gissa på.

Det där med att kroppen känns tung och otymplig kan säkert bero på en hel del olika saker. Tex kan det kännas ungefär så ifall man är mer van med styrketräning och explosivare övningar och så börjar man med en massa löpning. Särskilt om man också kombinerar benstyrka och löpträning så att man kört ett böjpass på lördagen och så ska man köra löpträning på måndagen. Ugh!

Men det kan vara andra grejer också. Kanske om man har hyfsad kondis från cykling eller rodd och så börjar man med löpning så kanske det skulle kunna kännas så. Dvs man har nåt slags bra syreupptagningsförmåga, men musklerna är inte anpassade för löpning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat