Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen
Har du ränta på dina krediter? Då är prio 1 att betala av dessa så fort som möjligt och inte spara pengar på ett annat konto. Självklart måste man ha något för plötsliga händelser. Finns bra hemsidor att läsa på om "Hur mycket ska man ha i buffert", länkar nedan. Jag har nog haft lite skev syn på det där med buffert. Trott att alla sitter på en årslön i buffert och när jag äntligen kom dit så insåg jag att det verkligen inte var så. Alla jag pratat med säger olika men siffrorna brukar hamna runt 50 - 200 000 kr. Ens livssituation påverkar ju detta så klart, med flera barn och boende kräver högre buffert. Äger man en bostad och har flera barn skulle jag inte vågat ha mindre än 50 000 kr. Dock har jag kanske skev bild? Börjar ändra på mitt eget konto och sätter största delen direkt in i fonder, målet är att sätta in 10 000 kr i månaden på fonder och sedan 2-4000 kr på sparkonto. Fonderna är tänkta att inte användas på minst 5 - 10 år.
Sedan får man ju tänka, vad vill jag med mitt sparande? Planerar jag semester? köpa ny bil? bostad? etc. Jag har inte olika konton för olika sparande, jag har tre konton, ett konto där lönen går in och alla räkningar betalas ifrån, sedan förs pengar över till de andra två. Kvar på detta kontot är bara de pengarna jag tänkt använda under månaden, t.ex. 2500 kr. Andra kontot är "rör ej" och det tredje ett sparkonto som jag kan ta av om jag t.ex. vill köpa en MC, ny cykel, bil etc. Tanken är att aldrig gå under 200 000 kr på dessa konton. Börjar jag närma mig det, så får jag minska på sparandet i fonderna och höja sparandet på kontona istället.
Men för att återgå till buffert. En bra tanke är att inte tänka "hur många månadslöner ska jag ha?" utan tänka "hur länge behöver mina pengar räcka?". Har man utgifter på 50 000 kr i månaden behövs större buffert. Som tur är ni två, vilket gör att båda förhoppningsvis inte skulle förlora all inkomst samtidigt men i värsta tänkbara fall.
https://blogg.avanza.se/avanza/hur-m...man-i-buffert/
https://www.svd.se/ekonomer-sa-stor-buffert-behover-du
|
Jag tror många har alldeles för mycket i buffert. Oftast har man ju andra skyddsåtgärder såsom sjukförsäkring, inkomstförsäkring. Vi har bara 30,000 i buffert med hus och två barn. Detta ska täcka riktigt akuta saker. Sedan har vi en buffert för huset som är på flera hundra tusen men de bör man ju ha bunden kanske 1-3 månader på ränta. Nu är ju räntan låg så kanske inte värt så mycket.