Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Jag har min åsikt och du har din. Vad jag inte förstår är hur folk kan blåsa upp flykting-mottagandet till ett sådant gigantiskt problem. De pengar vi pratar om är ca 40-60kr av en 1000-lapp (räknat på att migrationen kostade ca 40-60 miljarder i fjol. Jag tror att folk reagerar som de gör för att det låter som gigantiska summor, vilket det naturligtvis också är. Men då Sveriges inkomster är ca 1000 miljarder/år blir det löjligt.
|
Jo, men det här är ett klassiskt exempel på schyffertonomics. Att man kan räkna ut en exakt summa, direkt överförbar till X antal netflixabonnemang och fantaflaskor, och sedan konstatera att "det har vi råd med".
Det kostar en viss summa att administrera mottagandet. Ja. Dessa personer skall sedan ha bostäder, barnomsorg, sjukvård och allt annat. Kostnaden är inte avklarad när migrationsverket har slussat in dem i landet. Att öka befolkningen med flera procent kostar massor. Så är det bara.
Kostnaden för att utöka en familj går inte att räkna ut genom att summera bensinkostnaden för bilfärden till BB och inkomstbortfallet under de första veckorna. Det kostar en jävla massa pengar. I oerhört många år.
Nu är jag inte på något vis emot flyktingmottagande. Jag blir dock enormt trött när diskussionen hela tiden skall gå mot "för eller emot" och ena sidan skall utmåla alla invandrare som bördor för samhället, och den andra skall få det att låta som att det knappt kostar någonting och att varenda en som kommer hit kommer från ett krigshärjat syrien och har asylskäl.
Det finns en gräns för hur många vi kan ta emot. Det borde vara självklart för alla. Och om vi inte hade varit så enormt korkade och i flera år tagit emot allt och alla som kom över gränsen utan att ifrågasätta någonting, ja då hade vi kunna hjälpa fler med legitima skäl för att komma hit. Istället körde man full fart in i kaklet tills systemet nästan brakade ihop.
Jag blir så jävla sur när jag tänker på hur bizarrt det här landet sköttes för bara ett par år sedan.