Citat:
Ursprungligen postat av xan
Vad sade han som på något sätt motsäger detta? Har sett hela klippet förut och om jag minns rätt så utgår han från hur det faktist är nu. Dvs du är inte en älg bara för att du säger det, utan det måste finnas någon biologisk grund till det. Om man kan gå in och ändra DNA:t i framtiden, ja då har vi en helt annan diskussion.
|
Shapiro hoppar direkt från könsidentitet till art till ålder. Tre helt olika attribut som är mycket svåra att jämföra. Han argumenterar från ståndpunkten att alla är lika enkla att förändra. "Om du kan vara en man, då kan jag vara en älg". Man inser ganska snabbt hur banal den jämförelsen är.
Återigen måste vi skilja på biologiska och sociala attribut. Oftast när vi pratar om älgar syftar vi på biologin. Det är omöjligt i dagsläget för människor att bli biologiska älgar. Dock finns även en social aspekt av älgar, låt oss kalla den älgus (likt genus). Den utgår ifrån samhället och beteende. Du kan själv välja att bli älgus om du vill. Ta på ett par horn, gå till skogen, lev som en älg. Då har du anammat den sociala aspekten av älglivet. Du är älgus.
Shapiro blandar ihop älg och älgus, på samma sätt som han blandar ihop kön och genus.
Citat:
"Why are you doing this? Is it for fame?"
|
Haha. Nu minns jag faktiskt att jag har sett det klippet förut. Det måste ha lagt sig i mitt undermedvetna på något sätt.