Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
Förmodligen. Kan också vara att du förbrukar mindre energi på dina träningspass - för du inte kör så mycket knäböjsliknande rörelser (?). Alltså tre-fyra timmars helkropp med mycket upp-och-ner-rörelser lär förbruka 600-800kcal. Medan tre-fyra timmar disco-lull-lull kanske förbrukar 300-400kcal. Tränar du fyra timmar om dagen, sju dagar i veckan, blir det ganska stor skillnad på veckoförbrukningen.
Dock om du börjat köra kardio borde det ha kompenserats - om du inte ätit massa extra.
:P
Det har jag för mig jag också tipsat om! Jag har kass fotledsrörlighet och kör med 2.2cm klack. Har provat 3.2cm klack och fick ont i knäna efter första passet haha. Säkert vanesak, att jag behövt reseta vikterna för anpassning. Men jag tror mina knän trackade alldeles för långt framför tårna.
|
Vet inte. Kanske beroende på konditionsträningen. För har t.om. Droppat 0,5-1kg i kroppsvikt.
Aldrig upplevt knäont av klacken. Då tror jag att man måste öva på lite knästabilitet/styrka för att åtgärda problemet?
Och absolut anpassning och vanesak.
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf
Tung alt. långvarig konditionsträning bildar ödem, vilket gör att man oftast ser plufsigare ut än efter bara ett styrkepass.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah
När jag har distansperiod i roddträningen är jag alltid inställd på att formen blir blöt i 1-2 veckor in i perioden. Kroppen vänjer sig och det är ingen fara men jag antar att det är en stress för kroppen att plötsligt börja konditionsträna mer intensivt än tidigare. Kan bara konstatera det utifrån min egen träning. Som sagt, vätska släpper sannolikt om en vecka eller så, inget att bekymra sig för.
|
Ahh i see. Vad är ödem?
Tack för svar!