Citat:
Ursprungligen postat av Bob90
Fast intelligenstester är ju bara löjliga.
Jag har som bäst skrivit strax över medel på HP.
Provade precis att göra mensas onlinetest och fick "126, eller mer", vilket tydligen är maxresultatet.
Proven/testerna är ju extremt olika. Mensas test var bara att se mönster i olika figurer som ändras, HP lite förenklat är ju kunskap och förståelse inom svenska, engelska och matematik. HP känns mer som ett lämplighetstest för studier i just dem ämnena och Mensa känns som ett bajsnödigt påhitt med ryggdunksmentalitet för påstådda "högintelligenta" individer..
|
Vad är intelligens? Hur skulle du definiera det, och vilja mäta det?
Förmåga att lära sig saker och nyttja den kunskapen kan sägas vara intelligens, det kan man säga att HP mäter i någon mån, tycker jag.
IQ-tester är väl mer mönsterigenkänning och logiskt tänkande. Också en form av intelligens.
Jag tycker det finns så många områden och saker man kan vara intelligent på att det blir väldigt svårt att mäta hela någons intelligens, det blir mer lämplighet för högre studier som du säger t.ex.
Jag skrev ett bra HP första gången jag skrev det men är inte en särskilt duktig student. Men visst kan det nog på stora populationer mäta lämplighet i någon mån.
Personligen ser jag förmågan att ifrågasätta sanningar och tänka utanför lådan med egna resonemang som intelligens, men jag är inte säker på att det är en förmåga som MENSA-eliten är sådär jätteinne på, får lite aspievibes och fyrkantig vanemänniska av hela grejen.
Ett "riktigt" intelligenstest skulle imo mäta personers förmåga att tillgodogöra och använda sig av vad som för dem är helt ny kunskap. Men lycka till att standardisera ett sådant test, blir en konflikt mellan att testet bör vara standardiserat, kontra att varje deltagare behöver ett skräddarsytt test där de möter något okänt.
Detta och mycket annat kan man ju däremot märka vid umgänge med folk, och då "mäter" man ju i någon mån intelligens, som en mängd samlade intryck. Jag bildar mig iaf en uppfattning om folk är dumma eller smarta, men det är svårt att svara utförligt på varför jag tycker någon är smart eller dum.