Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq
Bingo!
Lyssna på rekommendationerna med öppet sinne - fullfölj - återkoppla till vårdgivare om bättre/sämre/oförändrat.
Har aldrig någonsin varit med om någon vårdgivare som nekat eller struntat i att försöka hitta andra orsaker och alternativ när vårdtagaren gjort vad som ordinerats men inte blivit förbättrad. Men börjar man tjafsa, döma och leta fel redan i steg ett så blir det knappast optimalt för vare sig vårdgivare eller vårdtagare. Det är ett samarbete där vårdgivare inte kan göra sitt jobb om vårdtagaren inte gör sitt jobb och vårdtagaren inte göra sitt jobb om vårdgivaren inte gör sitt jobb.
|
Jag har hört väldigt mycket anekdotiskt från familj och vänner. Bl.a en man som pga hårt kroppsarbete (kan antas) ha förvärvat symtom som nästan passar perfekt efter mallen på karpaltunnelsyndrom. Det tog 12 år innan han opererades från att han började kontakta läkare för de symtom han upplevde. Han upplevde även att läkare inte lyssnade på vad han sa och avfärdade hans egna misstankar om karpaltunnelsyndrom. Operationen hade mycket god effekt, han fick snabbt mycket bättre funktion i händerna (det var båda). Så man kan anta att karpaltunnelsyndrom faktiskt var hans diagnos, eftersom behandlingen fungerade. Alltså 12 års minskat arbete och lidande pga arrogans alt. brist på nyfikenhet hos vårdgivare.
Jag tror brist på prestigelöshet är ett problem i vården och inte bara förekommer bland läkare heller för den delen.
Det betyder ju däremot inte att alla patienter alltid har rätt om alla sina misstankar. Men om någon upplever att vårdapparaten inte hjälper dem eller inte lyssnar på dem så måste de ju inte per automatik ha fel.
Svårdiagnosticerade åkommor verkar lätt avfärdas, och man får driva sin egen undersökning. Vilket kan vara väldigt svårt när man inte har kunskapen. Jag ser ett jätteproblem av ointresse (tidsbrist) i vården, och det verkar växa. Nästan så man önskar det kunde finnas sakkunniga handläggare eller något som hjälper svårdiagnosticerade att driva sin vårdprocess.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
|
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.