Visa ett inlägg
Gammal 2017-02-07, 01:39   #11
MaxTheMarketer
Banned User

Reg.datum: Nov 2013
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Har du räknat kalorier hela veckan, sedan blev det 5000kcal i lördags? Du kan räkna kalorier mer på veckobasis. Det gör jag. Försöker just nu överäta med ca 1000kcal per vecka (långsam viktuppgång). Händer att jag äter underskott mån-fre och överäter på helgen, så det slår ut sig i längden.

Vad blev kaloriunderskottet denna veckan? Balans? Svagt underskott?

Vill du göra av med kalorier genom styrketräning säger jag mycket knäböj och marklyft. Högreps. Eventuellt tyngdlyftarövningar, frivändningar t.ex.
Knäböj och marklyft är kung under deff för stimulera och undvika muskelförlust.
Kan högst sannolikt utföra en deff med goda resultat, genom bara köra böj, bänk och marklyft. 2-3 pass i veckan.
Småövningar (isolationsövningar) finner jag tidsslöseri under deff, speciellt om avancerad lyftare och ännu mer om hårddeff (kraftigt kaloriunderskott).
Baserat på https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...55&oe=5948CFF2
så beräknar jag att det är mellan 1644-1744 kcal per dag förutom lördagen.

Frågan är vad som klassas tillräckligt som underskott. Jag trodde 2154 kcal (se bildlänk) var mycket
men tydligen inte enligt vissa. Men jag tog iaf bort pastan och lade till 200-300g broccoli istället.

Då blir det ca 1700 kcal per dag (20 kcal per 100g broccoli). En snubbe jag tränar med säger att vid
"ett för lågt" kaloriunderskott så tappar man ändå muskelmassa trots högt proteinintag (jag har ca
200g protein per dag). Huruvida det han säger stämmer eller inte vet jag inte. Jag hoppas på att det
med 1700 kcal per dag, tillsammans med 200g protein per dag, räcker gott och väl som underskott.

Hypotesen vid för lågt kaloriunderskott så finns det inte tillräckligt med kalorier
som kan användas för att tillgodogöra ens höga proteinintag. Men vet jag ej.

Är knäböj å marklyft bra för att det är "kärnövningar" och stora muskler
används som benen så det krävs då fler kalorier och därmed bränner man
fler kalorier? Räknas bänkpress in här som en av "kärnövningarna"?

Tack för svaret ditt! / Max.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat